Dat geldt overigens niet alleen voor spreken, maar ook voor lezen. De leesvaardigheid van Nederlandse jongeren gaat echter schrikbarend achteruit en tegelijkertijd zijn er veel nieuwkomers die moeite hebben met de taal en weinig contacten hebben met Nederlanders. Hoe kunnen we de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen en jongeren stimuleren?
Podcast ‘Jezelf redden met taal’
In de podcast ‘Jezelf redden met taal’ vertellen Roel Van Steensel, bijzonder hoogleraar leesgedrag aan de VU en Sylvia de Groot Heupner, directeur van Het Begint met Taal, hoe het onderwijs, gezin, onderzoek en taalcoaches kunnen helpen het tij te keren. Ben jij benieuwd naar deze podcast? Beluister de podcast hieronder.
Jezelf redden met taal
Kore opleiding Alfabetisering & Z-route
Hoe zorg je voor praktijkgericht, activerend spreek- en luisteronderwijs? Hoe ondersteun je het proces van leren lezen en schrijven optimaal? Hoe zorg je dat je aanpak past bij de uitgangspunten van de nieuwe Z-route? Op deze vragen en meer krijg je antwoord in de praktische korte opleiding Alfabetisering & Z-route.
Reactie oud-deelnemer
''De training geeft verdieping aan het werken met een specifieke doelgroep binnen het NT2-onderwijs en voor zowel beginnende als ervaren alfa-docenten meer inzicht in en reflectie op de eigen lespraktijk."
Jezelf redden met taal
“Niet alleen mediavaardigheid is belangrijk om fake news te kunnen onderscheiden, maar ook de vaardigheid om ‘diep te lezen’, dus nadenken over een tekst en reflecteren erop.”

Contact
Wil je weten wat VU for Professionals voor jou of je organisatie kan betekenen of heb je al een specifieke opleidingsvraag?