Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Gewaarborgde kwaliteit

VU Amsterdam is een internationaal gerenommeerde onderzoeksuniversiteit.

We bieden een inspirerende educatieve omgeving waarin onze studenten hun potentieel ten volle kunnen ontwikkelen. Leer meer over hoe we veilige en open communicatie aanmoedigen in een virtual reality klaslokaal.

De programma's zijn van hoge kwaliteit, de sfeer is bevorderlijk voor de studieresultaten en het onderwijzend personeel is goed bereikbaar.

Kwaliteit van onderwijs

We hebben een uitstekende reputatie wat betreft de kwaliteit van ons onderwijs. Studenten werken in relatief kleine groepen, waarbij veel nadruk ligt op interactie en een persoonlijke benadering. Het onderwijs is goed georganiseerd: dit zie je bijvoorbeeld terug in de heldere structuur van de studieprogramma's.

Privaat of publiek?

VU Amsterdam is erkend door het Ministerie van Onderwijs en wordt daarom gedeeltelijk door de overheid gefinancierd. In het Nederlandse systeem subsidieert de overheid erkende universiteiten op basis van hun studentenaantallen en stelt ook grenzen en richtlijnen vast voor het collegegeld dat deze universiteiten mogen vragen. Dit zorgt ervoor dat alle Nederlanders, arm of rijk, toegang hebben tot hoger onderwijs van goede kwaliteit.

Academische cultuur

Elke samenleving kent zijn eigen onderwijsstijl. Deze kan natuurlijk per instelling verschillen, maar over het algemeen is de Nederlandse onderwijsstijl als volgt te typeren:

  • Gelijkheid van alle mensen, ongeacht verschillen in ras, status, religie of leeftijd. Hiërarchie is beperkt in de Nederlandse samenleving en ook binnen organisaties. Docenten en studenten worden als gelijkwaardig beschouwd; de enige relevante verschillen hebben betrekking op hun respectieve rollen als docent of student en op expertise, die de docent al heeft en de student niet.
  • Relatief gebrek aan concurrentie. Aangezien iedereen dezelfde rechten en gelijke kansen heeft, inclusief toegang tot hoger onderwijs, is het concurrentieniveau tussen studenten laag.
  • Regels zijn regels:. De Nederlandse samenleving draait op regels. Uitzonderingen op de regels, met name voor individuen, zijn zeer zeldzaam. Voor Nederlanders zijn regels er om iedereen een eerlijke en gelijke behandeling te garanderen.
  • Eigen mening. Kinderen worden al vanaf jonge leeftijd aangemoedigd om hun eigen mening en ideeën te ontwikkelen en kritisch naar zaken te kijken. In andere culturen moeten leerlingen zich bestaande kennis vaak eerst eigen maken voordat hun eigen mening gewaardeerd wordt.
  • Eerlijkheid en beleefdheid: Beleefdheid wordt gezien als belangrijk en mensen onder druk zetten om iets voor je te doen zal niet gewaardeerd worden (of effectief zijn). Aan de andere kant wordt zeggen wat je denkt zeer gewaardeerd.
  • Actief leren: Nederlanders geloven dat actief leren het beste is. Selectief en kritisch lezen wordt gestimuleerd, net als actieve deelname aan de les. Oefening en toepassing zijn vereist om het leerproces te voltooien.
  • Onafhankelijkheid: De Nederlandse samenleving is individualistisch. De belangrijkste opvatting is dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven en voor het maken van hun eigen keuzes. Dit wordt ook verwacht in het hoger onderwijs: van studenten wordt verwacht dat ze vrij zelfstandig studeren en voor zichzelf zorgen. Dit betekent niet dat Nederlanders niet in staat zijn om hulp te bieden: we verwachten alleen niet dat je hulp nodig hebt, tenzij je erom vraagt.

Het Nederlandse onderwijssysteem

De algehele kwaliteit van het Nederlandse hoger onderwijs behoort tot de beste ter wereld. Geen enkel ander land heeft hetzelfde percentage universiteiten in de top 200. In het Nederlandse hoger onderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen hogescholen en onderzoeksuniversiteiten. VU Amsterdam is een van de 14 onderzoeksuniversiteiten in Nederland die academisch onderwijs en masteropleidingen aanbiedt.

Wat kun je verwachten tijdens de colleges

De genoemde waarden en overtuigingen (Zie 'Academische Cultuur') komen ook terug in de relatie tussen studenten en hun docenten en in colleges/discussiegroepen: 

  • Relatie docent-student. Deze relatie is vrij informeel en niet-hiërarchisch. Van studenten wordt verwacht dat ze voor zichzelf zorgen. Als studenten een probleem niet aankaarten, gaan docenten ervan uit dat alles goed gaat.
  • Relatie student-student. Nederlandse studenten opereren vrij individueel; Wat cijfers betreft speelt competitie tussen studenten nauwelijks een rol, en de meeste studenten weten niet hoe zij presteren ten opzichte van hun klasgenoten. 
  • Interactie in de klas. De meeste lessen in het Nederlandse hoger onderwijs zijn interactief. Vragen en discussies tijdens colleges en andere lessen zijn gebruikelijk. Interactie tussen studenten in groepen (bijv. bij projecten) is ook heel gewoon.
  • Doel van het leren. Studenten leren om onafhankelijke denkers te worden en hun eigen ideeën en meningen te ontwikkelen. Het doel van het onderwijs is dat studenten voldoende kennis verwerven, een kritische houding ontwikkelen, probleemoplossende vaardigheden aanleren en het vermogen krijgen om hun werk te presenteren en te verdedigen. Memoriseren en begrijpen worden gezien als waardevolle technieken, maar alleen als een eerste stap in het leerproces. Een groot deel van bijna alle opleidingen wordt besteed aan praktisch werk (schrijven van papers, projecten, cases).

Accreditatie

Een groot deel van de bachelor- en masteropleidingen van de VU zijn erkend door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en geaccrediteerd door de NVAO. De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) is een onafhankelijke organisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland waarborgt. Door de NVAO-toetsing en -accreditatie weet je zeker dat de opleiding aan alle eisen van deze hoogstaande kwaliteit voldoet en aansluit op de wensen van de arbeidsmarkt. Een NVAO-accreditatie is internationaal erkend.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam