Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Gezond leven aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Besturing Impact en valorisatie Samenwerken met ons Alumni Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Marketing en online misinformatie bemoeilijkt gezonde drankkeuzes van jongeren

Delen
26 mei 2026
Jongeren tussen 12 en 16 jaar weten niet goed welke dranken wel en niet gezond zijn. Ze vinden water de gezondste keuze en zien energiedrankjes en frisdrank als ongezond. Maar er is veel verwarring over kraanwater, vruchtensap en dranken met kunstmatige zoetstoffen, zoals light-frisdrank.

Deze verwarring wordt vooral veroorzaakt door online influencers, marketing en geruchten op platforms zoals TikTok. Dat blijkt uit onderzoek van gezondheidswetenschappers Rian Pepping, Vincent Busch, Juliette Lukowski, Arnoud Verhoeff, Jaap Seidell en Barbara Groot-Sluijsmans van de Vrije Universiteit Amsterdam en de GGD Amsterdam, gepubliceerd in  Appetite.

Het onderzoek, uitgevoerd onder zestig vmbo-leerlingen, laat zien dat jongeren wel kennis hebben over de schadelijke effecten van suiker, maar dat misinformatie en tegenstrijdige gezondheidsadviezen het moeilijk maken om voor gezonde dranken te kiezen. Zo twijfelen sommigen aan de veiligheid van kraanwater en dranken met kunstmatige zoetstoffen. Vruchtensappen worden vaak wel als gezond gezien, mede door claims op verpakkingen en wisselende gezondheidsadviezen.

Deze bevindingen sluiten aan bij eerdere deelstudies, waarin ook de invloed van sociale normen, omgeving en marketing op drinkkeuzes van jongeren werd onderzocht. Dit onderzoek benadrukt dat duidelijke en betrouwbare informatie van wetenschappers, de overheid en gezondheidsorganisaties nodig is om jongeren te helpen gezondere keuzes te maken. Ook pleiten de onderzoekers voor strengere regels rondom marketing en het tegengaan van online desinformatie.

Over het onderzoek

Het onderzoek maakt deel uit van het promotieonderzoek van Rian Pepping naar de geleefde ervaringen en leefwereld van jongeren rondom (on)gezonde dranken, met aandacht voor de factoren die hun keuzes beïnvloeden, en is uitgevoerd tussen april en juni 2025 door VU Amsterdam en GGD Amsterdam, met financiering van het Diabetes Fonds. Het Voedingscentrum en Waternet waren betrokken als adviseur bij het onderzoek.

Het onderzoek laat zien dat er aandacht nodig is voor de rol van mis- en desinformatie en marketing van ongezonde voedingsmiddelen, waaronder mogelijke maatregelen zoals strengere regulering of beperkingen op kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen tot 18 jaar.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Universiteitsbibliotheek Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2026 - Vrije Universiteit Amsterdam