Silke Rozendaal (rechts op de foto) en Anna-Marie de Wijs (links op de foto), coördinatoren bij Sipi: “Deze training heeft onze docenten geïnspireerd en beter toegerust om iedere cursist op maat te bedienen. Differentiëren is niet alleen noodzakelijk, maar maakt het lesgeven ook een stuk leuker!” Silke en Anna-Marie vertellen over hun ervaringen met VU-NT2 en de training.
Hoe zijn jullie bij VU-NT2 terecht gekomen?
Een afspraak maken met VU-NT2 ging soepel. We konden snel een geschikte datum prikken. De training duurde drie uur en werd bij ons op locatie gegeven. De twaalf deelnemers waren zowel NT2 als NT1- geschoolde docenten en er sloten ook twee coördinatoren aan. De gedachte hierachter was dat de coördinatoren de docenten nog beter kunnen begeleiden als ze zelf ook beschikken over de juiste kennis en vaardigheden.
Wat heeft de training jullie gebracht?
Voor zowel de ervaren als minder ervaren deelnemers zorgde deze training voor nieuwe kennis, inzichten en inspiratie op het gebied van differentiëren. Het opende nieuwe deuren.
Hoe was de samenwerking met VU-NT2?
De deskundigheid van de trainer was merkbaar doordat de training goed was voorbereid. Ze gaf veel voorbeelden, waarmee de theorie ging leven. Een ander goed onderdeel waren de actieve werkvormen. Door zelf aan de slag te gaan met de ingebrachte kennis, konden de deelnemers meteen gebruik maken van het geleerde. De training eindigde dan ook met een direct bruikbare opdracht.
Zouden jullie een maatwerktraining Differentiëren aanbevelen aan andere NT2-docenten?
Dit traject is een aanrader, omdat differentiëren de basis vormt voor elke goede les. De deelnemers leerden welke vormen van differentiatie er bestaan en hoe het differentiëren kan worden aangepast aan het taalniveau. Daarnaast kan iedere docent meedoen, ongeacht de werkervaring, om zich verder te verdiepen in het onderwerp.
Hebben jullie een tip voor toekomstige opdrachtgevers?
Een tip voor toekomstige opdrachtgevers is om vooraf goed na te gaan wat het doel van de training is voor het docententeam en aan welke doelgroepen de deelnemers lesgeven. Zo kan de training goed afgestemd worden op de behoefte en daardoor bijdragen aan de verdere professionalisering van de docenten.
Lees meer over de training op maat Differentiëren in de NT2-klas.