Tijdens de lessenserie lezen NT2-leerlingen op de ISK wekelijks een kort verhaal en gaan ze er met elkaar over in gesprek. We vergelijken verschillende aanpakken met elkaar: sommige klassen lezen de verhalen alleen in het Nederlands, andere lezen ze eerst in hun moedertaal en daarna in het Nederlands. Bovendien zijn er klassen die alleen de verhalen lezen en geen gespreksactiviteiten in de klas uitvoeren.
Wat behelst het onderzoek?
We onderzoeken de effecten van de interventie op de leesmotivatie (in het Nederlands én de moedertaal), de taalontwikkeling in het Nederlands en op burgerschapsvaardigheden, zoals je kunnen verplaatsen in de ander. De verwachting is dat leerlingen die verhalen eerst in hun moedertaal lezen met meer plezier en gemak de verhalen in het Nederlands lezen. Ook verwachten we dat het lezen van de verhalen en de hieraan gekoppelde gesprekken in de klas bijdragen aan de taalontwikkeling en burgerschapsvaardigheden van leerlingen.
Interesse om mee te doen?
Voor de zomervakantie komt er een oproep om mee te doen aan deze interventie. Docenten worden getraind om de interventie uit te voeren en krijgen een direct inzetbaar 9-weeks lessenpakket. Wil je op de hoogte gehouden worden van de oproep? Stuur dan een e-mail naar Jet Doedel, onderzoeker bij dit project: m.a.doedel@vu.nl.