Dit jaar sleepten maar liefst elf projecten een beurs in de wacht. Van AI-geletterdheid en impactvolle tutorials tot praktijkgericht leren: de projecten verkennen thema’s als rolmodellen, interdisciplinair samenwerken en creatieve lesmethoden. Samen leveren de winnaars een waardevolle bijdrage aan de toekomst van onderwijs aan de VU.
De winnaars van 2025 en hun projecten zijn:
- Annemiek Hammer (Faculteit der Geesteswetenschappen, Taal, Literatuur en Communicatie) – Leren impact maken: de ontwikkeling van impact-tutorials voor de master Taalwetenschappen.
- Elza van Deel en Simone Kerstin (Geneeskunde, Fysiologie) – De kracht van rolmodellen: perspectieven veranderen op mensen met een aandoening.
- Giulia Sinatti, Ellen Bal en Flavio Eiro (Faculteit der Sociale Wetenschappen, Sociale en Culturele Antropologie) – Anthropology works! Het evalueren van de betrokkenheid van belanghebbenden in antropologisch onderwijs.
- Laura Rupp (Faculteit der Geesteswetenschappen, Taal, Literatuur en Communicatie) – Onderzoek naar de leereffecten van een online Engelse cursus over taalattitudes.
- Marieke Toffolo (Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, Klinische, Neuro- en Ontwikkelingspsychologie) – Het verbeteren van generatieve AI-geletterdheid en tekstbegrip in geschreven opdrachten.
- Lothar Kuijper, Tommy Pattij en Mathijs Valkering (Gezondheidswetenschappen) – Teach the bot: studenten leren AI-bots les te geven.
- Joana Ozorio de Almeida Meroz en Marilena Meia (Faculteit der Geesteswetenschappen, Kunst en Cultuur, Geschiedenis en Oudheid) – Uitdagingen aanpakken en kansen ontdekken in interdisciplinair en interinstitutioneel onderwijs.
- Almina Karya Odabasi, Jaro Pichel en Frederique Demeijer (Faculteit der Sociale Wetenschappen, Organisatiewetenschappen) – The BODY matters: belichaamd leren als transformatieve pedagogiek.
- Barbara Groot-Sluijsmans en Judith Bosmans (Gezondheidswetenschappen) – Samenwerken tussen universiteiten via living labs.
- Laura Burgers, Florentina Hettinga en Dax Houtkamp (Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, Bewegingswetenschappen) – Het implementeren van best practices om praktische competenties en professionele identiteit te versterken via interactie met maatschappelijke partners in Applied Exercise Physiology.
- Joris van Wijk (Rechten, Criminologie) – Interactieve, scenario-gebaseerde rollenspellen over klimaatverandering en conflict: hoe schaal je deze op?
Heb je vragen over SoTL of wil je meer weten over de projecten? Neem contact op met Maiza Campos Ponce via m.camposponce@vu.nl, Amrita Das via a.das@vu.nl of met Jan Willem Grijpma via j.w.grijpma@vu.nl.