Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

SoTL-winnaars 2025 bekend: 11 projecten zetten onderwijsvernieuwing centraal

Delen
28 januari 2025
De Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) brengt dit jaar opnieuw inspirerende onderwijsvernieuwing onder de aandacht. Dit programma, gesteund door het VU Centre for Teaching & Learning (VU CTL), geeft de winnaars – van junior docenten tot hoogleraren – de kans om onderwijsinnovaties te implementeren en onderzoeken in de praktijk.

Dit jaar sleepten maar liefst elf projecten een beurs in de wacht. Van AI-geletterdheid en impactvolle tutorials tot praktijkgericht leren: de projecten verkennen thema’s als rolmodellen, interdisciplinair samenwerken en creatieve lesmethoden. Samen leveren de winnaars een waardevolle bijdrage aan de toekomst van onderwijs aan de VU. 

De winnaars van 2025 en hun projecten zijn: 

  • Annemiek Hammer (Faculteit der Geesteswetenschappen, Taal, Literatuur en Communicatie) – Leren impact maken: de ontwikkeling van impact-tutorials voor de master Taalwetenschappen. 
  • Elza van Deel en Simone Kerstin (Geneeskunde, Fysiologie) – De kracht van rolmodellen: perspectieven veranderen op mensen met een aandoening. 
  • Giulia Sinatti, Ellen Bal en Flavio Eiro (Faculteit der Sociale Wetenschappen, Sociale en Culturele Antropologie) – Anthropology works! Het evalueren van de betrokkenheid van belanghebbenden in antropologisch onderwijs. 
  • Laura Rupp (Faculteit der Geesteswetenschappen, Taal, Literatuur en Communicatie) – Onderzoek naar de leereffecten van een online Engelse cursus over taalattitudes. 
  • Marieke Toffolo (Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, Klinische, Neuro- en Ontwikkelingspsychologie) – Het verbeteren van generatieve AI-geletterdheid en tekstbegrip in geschreven opdrachten. 
  • Lothar Kuijper, Tommy Pattij en Mathijs Valkering (Gezondheidswetenschappen) – Teach the bot: studenten leren AI-bots les te geven. 
  • Joana Ozorio de Almeida Meroz en Marilena Meia (Faculteit der Geesteswetenschappen, Kunst en Cultuur, Geschiedenis en Oudheid) – Uitdagingen aanpakken en kansen ontdekken in interdisciplinair en interinstitutioneel onderwijs. 
  • Almina Karya Odabasi, Jaro Pichel en Frederique Demeijer (Faculteit der Sociale Wetenschappen, Organisatiewetenschappen) – The BODY matters: belichaamd leren als transformatieve pedagogiek. 
  • Barbara Groot-Sluijsmans en Judith Bosmans (Gezondheidswetenschappen) – Samenwerken tussen universiteiten via living labs. 
  • Laura Burgers, Florentina Hettinga en Dax Houtkamp (Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, Bewegingswetenschappen) – Het implementeren van best practices om praktische competenties en professionele identiteit te versterken via interactie met maatschappelijke partners in Applied Exercise Physiology. 
  • Joris van Wijk (Rechten, Criminologie) – Interactieve, scenario-gebaseerde rollenspellen over klimaatverandering en conflict: hoe schaal je deze op? 

Heb je vragen over SoTL of wil je meer weten over de projecten? Neem contact op met Maiza Campos Ponce via m.camposponce@vu.nl, Amrita Das via a.das@vu.nl of met Jan Willem Grijpma via j.w.grijpma@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam