De applicatie UAS ondersteunt bij verschillende processen binnen onderwijsplanning zoals uitvragen van onderwijsprogramma's, roosterwensen en studiegidsteksten.
Beter zicht op onderwijskwaliteit en opbouw
Met een kleine groep opleidingen werkt een team van docenten, studenten, onderwijskundigen en Student- en Onderwijszaken (SOZ) procesregie aan curriculumvisualisaties. Curriculumvisualisaties (ook wel curriculum mapping genoemd) maken zichtbaar waar hoofdthema’s zoals academische vaardigheden, vakspecifieke kennis of kritisch denken, terugkomen in het curriculum en hoe zich dit verhoudt in niveau tussen de verschillende vakken.
De visualisaties nemen vaak de vorm aan van een matrix: overzichtelijk, kleurgecodeerd, en gekoppeld aan de digitale cursusinformatie die al beschikbaar is. Zo ontstaat er een effectief instrument voor onderwijsdirecteuren en docenten die daarmee beter in staat zijn om overlap en hiaten te identificeren en de onderwijskwaliteit op een gerichte en onderbouwde manier te verbeteren.
Bekijk dit voorbeeld van een curriculumvisualisatie (PDF).
Op weg naar standaardtool voor de hele VU
Charlotte Meijer (onderwijskundige VU Centre for Teaching and Learning) en Chantal Bot (SOZ Procesregie) werken aan het project. “Het project zit nu in een experimentele fase”, vertelt Meijer, “het gaat naadloos aansluiten bij de Zichtbare leerlijnen-ontwerpaanpak van het VU Centre for Teaching and Learning waar nu meerdere opleidingen aan meedoen. En op de langere termijn is het de bedoeling dat studenten dit soort visualisaties ook raadplegen en kunnen ze hun studie er flexibeler mee inrichten en plannen.”
Vragen of meer weten?
Neem contact op met Charlotte Meijer via onderwijswerkplaats@vu.nl.