Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Aandacht voor slechthorende kinderen in de klas

Delen
10 maart 2025
Een prentenboek voor ouders en docenten om samen met kinderen te praten over hoe je rekening kan houden met wie minder goed hoort. Taalwetenschapper Martine Coene schreef en illustreerde het kinderboek Mila en de Maanvis. “We willen hiermee bewustwording creëren voor kinderen die slechthorend zijn.”

Mila en de Maanvis is een kinderboekje waarbij Mila op een dag een magische maanvis aantreft. Mila redt de slechthorende maanvis door hem terug de zee in te brengen. Als de maanvis haar vervolgens wil bedanken ontstaan er allerlei versprekingen en leert ze hoe ze het best kan communiceren met haar vriend. In het boekje staan tips over hoe je als klasgenoot ervoor kunt zorgen dat slechthorende kinderen je goed verstaan en begrijpen. “In een drukke klas mist een slechthorend kind soms wel 75 procent van wat er in de klas gezegd wordt,” zegt Coene. “We willen bewustwording creëren, taalwetenschappelijke kennis delen en tips geven hoe je hier als docent, ouder en klasgenoot mee om moet gaan.”

Op een speelse manier lezen kinderen dat je slechthorende klasgenootjes moet aankijken als je met ze praat. En dat je ze helpt door langzaam en duidelijk te praten. En deze kennis is hard nodig volgens de taalwetenschapper: “De afgelopen twintig jaar zijn er aanzienlijke technologische verbeteringen voor gehoorapparaten bijvoorbeeld. Maar uit onderzoek blijkt nog steeds dat er een kloof zit tussen horende en slechthorenden.”

Dit boek is bovendien een primeur: het is het eerste valorisatieproject vanuit het Centrum voor Taal en Ontwikkeling (CTO, Vrije Universiteit Amsterdam). Taalwetenschappers werken hier interdisciplinair samen met docenten, zorgprofessionals en ouders om kinderen bij te staan die om verschillende redenen moeite hebben met het leren van een taal. Vanuit de bredere missie om taalwetenschappelijke inzichten breed toegankelijk te maken, willen Coene en haar collega’s kinderboeken maken over dyslexie, taalontwikkelingsstoornissen en meertaligheid. “Ik was jarenlang een theoretische taalwetenschapper, maar ik voelde steeds sterker de behoefte om mijn onderzoek op een praktische manier te vertalen. Met deze boeken hoop ik niet alleen kennis te delen, maar ook echt bij te dragen aan een inclusieve leeromgeving waarin elk kind wordt gezien en gehoord.’”

Mila en de Maanvis
Het boekje wordt momenteel vertaald in het Frans, Chinees, Roemeens, Turks, en mogelijk ook in het Marokkaans-Arabisch. Taalwetenschapper Martine Coene bedacht zelf de tekst en tekende dit samen met een digitale illustrator.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam