Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VU Education Analytics-team van start!

Delen
26 maart 2024
De Vrije Universiteit Amsterdam heeft haar inzet voor onderwijskwaliteit en -advies versterkt door de oprichting van het nieuwe Education Analytics-team, geleid door de recent aangestelde teamleider Ay May Sinnett. Het team is ontstaan uit de fusie van twee eerdere analytics-teams en speelt een belangrijke rol in onderwijsinnovatie door het gebruik van data-analyse. Hun missie? Het verhogen van de onderwijskwaliteit en het bevorderen van studentensucces gedurende hun gehele opleidingstraject.

“Op het gebied van onderwijs data-analyse zijn we als VU, en specifiek met het Education Analytics-team, één van de koplopers in Nederland. Maar er is qua analytics nog veel meer mogelijk, en door deze fusie kunnen we beter samenwerken en sneller van elkaar leren. Met als gevolg: meer en completere inzichten voor de VU.” 

Wat doet het Education Analytics-team?
Education Analytics is een datadienstverlening binnen Onderwijsbeleid en Advies (OA). Het team analyseert onderwijs-, toets- en studentdata met als doel de instroom, doorstroom en uitstroom van studenten (studentsucces) en de bijbehorende kwaliteit van het onderwijs(beleid) in alle opleidingsfasen te verbeteren. Belangrijke toepassingen zijn o.a. de voorspelling van het aantal aanmeldingen en inschrijvingen, het verloop van de studievoortgang over tijd, inzichten in struikelvakken en de studenttevredenheid vanuit de nationale studenten enquête en curriculumevaluatie.

Het samensmelten van diverse skills
Ay May Sinnett, de recent aangestelde teamleider, brengt een frisse blik naar het nieuwe team met een achtergrond in de verbinding tussen data, tech en business. “Met ons team van 8 ervaren professionals en 4 enthousiaste student-assistenten beschikken we over een heel brede skillset die zich uitstrekt van programmeren, data-integratie en data-analyse tot modelleren en visualisaties. Een team dat grondig vraagstukken kan onderzoeken en nieuwe databronnen voor actuele inzichten verkent. Het belangrijkste voor mij is dat iedereen in het team zich trots voelt op hun werk. Dát is voor mij de sleutel tot het verbeteren van onze onderwijskwaliteit.”

Corneel den Hartogh, teamleider ad interim, heeft met zijn met vier jaar ervaring binnen de VU en een voorgeschiedenis bij SURF, een sleutelrol gespeeld in de ontwikkeling van instroomprognoses en studievoortgangsanalyses. “Beide teams richten zich tot het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs(beleid), dus als je het vanuit het “doel” bekijkt, is het niet meer dan logisch dat de teams bij elkaar horen. Ze zijn pas sinds december samengegaan en we zien nu al mooie mogelijkheden voor rijkere inzichten en ideeën voor vernieuwende analyses.”

Veranderende dienstverleningsbehoeften
Hun belangrijkste doel blijft het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs(beleid). “We zien dat de behoefte omtrent onze dienstverlening steeds sneller verandert en we daarom dus wendbaar(der) moeten zijn en blijven: de gemiddelde persoon meet tegenwoordig zo’n beetje alles, dus ook in het onderwijs is men steeds gretiger op zoek naar antwoorden in data. En het is niet alleen dat de vraag ernaar stijgt, het is ook de diepgang van de vragen en de snelheid waarmee het geleverd kan worden. We zullen dus moeten werken aan de manier van het verschaffen van de informatie en de snelheid, maar ook scherp moeten zijn op het gebruik hiervan.” vertelt Corneel.

“Om daadwerkelijk de juiste inzichten te genereren en conclusies te trekken op specifieke vakgebieden, is context en interpretatie noodzakelijk. Daarom is het van groot belang dat ons team een brede skillset bezit. ” voegt Ay May toe.

Impact op onderwijspraktijk
De samenwerking met andere afdelingen en disciplines binnen de VU blijft essentieel. Stap voor stap verkennen ze meer data, zodat ze steeds beter en preciezer inzichten kunnen genereren. “Bijvoorbeeld binnen Canvas en andere leer-management (LMS) systemen zoals FeedbackFruits zit informatie over hoe vakken zijn ingericht en welke acties studenten precies doen. We zijn erg geïnteresseerd welke verbanden er zijn te leggen over studiesucces en studenttevredenheid.” vertelt Ay May.

“Tegelijkertijd zit er ook wat meer gevoelige data in, zoals persoonlijke feedback. We zijn nu in gesprek met de privacy-officer om te zorgen dat we enerzijds interessante data kunnen ontvangen, maar anderzijds geen privacygevoelige data te zien krijgen. We zouden dit dan kunnen analyseren en bijvoorbeeld kunnen vinden dat het gebruik van sommige didactische tools samenhangt met betere cijfers. Het VU Centre for Teaching and Learning (CTL) kan dit soort inzichten dan meenemen in de ondersteuning van docenten, workshops of verder onderwijskundig onderzoek doen, en zo een positieve invloed hebben op de onderwijspraktijk én de leerervaring -en resultaten bij studenten.” aldus Corneel.

Meer weten over het Education Analytics-team? Neem contact op via vu-analytics@vu.nl.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam