Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VU-alumnus Jumana Tuama wint ECHO award

29 november 2024
Jumana Tuama is de winnaar van de ECHO Award WO. Ieder jaar rijkt ECHO een prijs uit aan een student met een niet-westerse achtergrond die zich actief inzet in de samenleving. Jumana heeft Psychologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam en is recent afgestudeerd.

Jumana’s studietijd begon met de Bachelor Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Na het behalen van haar bachelordiploma heeft Jumana twee Masters afgerond aan de VU: Business Administration en Work and Organisational Psychology. “Voordat ik ging studeren was mijn beeld van psychologie een therapeut met een notitieblok en een cliënt die op de bank ligt en alle problemen vertelt.” Maar door proefstuderen kwam ze erachter dat de studie breder was dan dat: “Sociale psychologie wekte mijn interesse, door de aandacht voor groepsdynamiek, uitsluiting en hoe mensen zich in verschillende sociale contexten, zoals in de context van werk, gedragen.”

Ze koos ervoor een jaar langer over haar bachelor te doen om zich verder te oriënteren op andere disciplines. “Ik was geïnteresseerd in mijn roots in West-Azië en kwam erachter dat ik weinig wist van de geschiedenis van die regio. En dat is zonde, want zoals Marcus Garvey, een pionier in de strijd om burgerrechten voor de zwarte bevolking in de VS, zei: “A people without knowledge of their past history, origin, and culture, is like a tree without roots.” Dankzij extracurriculaire vakken zoals “the Middle East in Modern History” dat ik volgde aan de VU, kan ik historische gebeurtenissen veel meer in context plaatsen,” vertelt Jumana. “Hierdoor besef ik mij dat “het oosten en het westen” met elkaar gelinkt zijn: we kunnen de situatie in Zuidwest Azië niet begrijpen zonder rekening te houden met westerse koloniale machten. De genocide in Palestina is bijvoorbeeld niet te begrijpen zonder de erfenis van het kolonialisme en de invloed van westerse internationale machten in de regio.”

Haar studietijd aan de VU heeft haar veranderd, vertelt Jumana. “Ik ben opgegroeid in een dorp met weinig diversiteit. Ik vond de diversiteit aan de VU echt een verrijking.” Jumana is een eerstegeneratiestudent en wist niet goed wat haar te wachten stond, vertelt ze. Op de universiteit heeft ze andere kanten van zichzelf leren kennen. “Ik dacht altijd dat ik een verlegen persoon was, maar ik ben hier echt opgebloeid en de sociale kant van studeren was heel verrijkend voor me.”

Maatschappelijk inzetten

Naast haar studie was Jumana zeer actief op extracurriculair gebied. Ze sloot zich aan bij een maatschappelijk georiënteerde studentenvereniging, IFMSA. “Mijn beeld van studieverenigingen was dat vooral draaide om de borrels, maar ik wilde me graag maatschappelijk inzetten,” vertelt Jumana.

Bij IFMSA vond ze de betrokkenheid die ze zocht. Zo organiseerde Jumana een buddyproject tijdens de pandemie waarbij Nederlandse studenten werden gekoppeld aan asielzoekers om hen te helpen met de taal en om gevoelens van eenzaamheid te verminderen. Ze leidde ook online dialoogavonden, bijvoorbeeld over eenzaamheid en het Nederlands slavernijverleden. Ook organiseerden ze interreligieuze avonden, waarbij christenen, joden, moslims en atheïsten aan de hand van dialoogvragen het gesprek aangingen. Door middel van benefietavonden zamelden ze geld in voor goede doelen, bijvoorbeeld voor Artsen zonder Grenzen voor de crisis in Jemen.

Naast haar studie en vrijwilligerswerk werkte Jumana als student-assistent bij VU Amsterdam, bijvoorbeeld bij het programma 'Better Prepared', dat scholieren voorbereid op de overstap naar de universiteit. Jumana ging onder andere middelbare scholen langs om voorlichting te geven over de profielkeuze in de derde klas. “Ook om leerlingen te kalmeren, omdat deze keuze stressvol kan zijn.”

Duurzaamheid

Tijdens de coronaperiode werd Jumana’s interesse in duurzaamheid vergroot. Ze ontdekte de verbanden tussen klimaatverandering, mensenrechten en economische ongelijkheid. Jumana: “Daarom kocht ik minder kleding, en als ik kleding kocht was het tweedehands. Ik begon meer plantaardig en meer seizoensgebonden te eten.” Ze is actief in het bestuur van de stichting Groene Moslims, een organisatie die zich richt op de relatie tussen islam en duurzaamheid. “Ik geloof dat we de aarde moeten behandelen alsof het een moskee is, waar we zorgvuldig mee omgaan,” legt Jumana uit. “Veel mensen zien zorgen voor klimaatverandering als iets elitairs, ook omdat de westerse benadering van duurzaamheid vaak niet-inclusief is. Keuzes die door welvarende groepen worden gepromoot, zoals elektrische auto’s en zonnepanelen, zijn vaak duur en grondstoffen voor het maken van deze “duurzame keuzes” worden gewonnen in landen die door het westen worden uitgebuit.”

Momenteel werkt Jumana als casemanager in een asielzoekerscentrum. In deze functie begeleidt ze bewoners bij hun asielprocedure, helpt hen met inburgering en biedt ondersteuning in moeilijke situaties, zoals bij het voorbereiden van terugkeer naar hun thuisland. Ze fungeert daarnaast als gedragsdeskundige om haar collega’s te adviseren over het omgaan met complexe situaties, zoals suïcidepreventie.

Wat zou Jumana studenten meegeven die net als zij zich maatschappelijk willen inzetten naast hun studie? “Ik zou het zeker aanraden, je ontwikkelt je op veel andere gebieden naast je studie, zoals leiderschap, communicatie, en het vermogen om maatschappelijke problemen vanuit verschillende perspectieven te bekijken,” zegt Jumana. “Het kan spannend zijn om uit je comfortzone te stappen, maar dat zijn ook de momenten waarop je groeit. Je studentenjaren gaan zo voorbij, deze ervaringen zijn heel waardevol en verrijkend.”

ECHO Award

Elk jaar nodigt ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, hogescholen en universiteiten uit om maatschappelijk actieve studenten die een verschil maken op het gebied van Diversiteit & Inclusie voor te dragen voor de ECHO Award. De ECHO Award vraagt aandacht voor de specifieke ervaringen die studenten met een niet-westerse achtergrond met zich meedragen en de wijze waarop zij deze ervaringen weten om te zetten in een constructieve bijdrage voor de samenleving.

Studenten die in aanmerking komen voor een ECHO Award zijn studenten met een niet-westerse achtergrond die zich actief inzetten in de samenleving en zich onderscheiden vanwege vernieuwing in denken en doen, organiserend vermogen, maatschappelijke impact en hun rol als ‘critical friend’.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam