Vier VU-genomineerden voor ECHO Award

17 juni 2024
De Vrije Universiteit Amsterdam nomineert vier studenten voor de ECHO Award: Majd Arab, Sheeney Magdalena, Jumana Tuama en Hayley Chung.

Voor de ECHO Award WO zijn genomineerd:
Majd Arab. Hij volgt de masteropleiding Geneeskunde en helpt nieuwkomers in Nederland via zijn stichting Op Weg naar Werk met het vinden van passend werk of het volgen van de juiste opleiding. Arab doet dit vanuit de persoonlijke en professionele ervaring die hij heeft opgedaan sinds hij in 2015 als vluchteling uit Syrië naar Nederland kwam. De stichting is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle non-profit organisatie die met 900 deelnemers in een duidelijke behoefte voorziet. Daarnaast is hij een betrokken student met passie voor zijn vakgebied: tijdens zijn bachelor startte hij als verpleeghulp op de kinderafdeling van Amsterdam UMC, locatie VUmc, en gaf daar onder andere als student-assistent en student-onderzoeker vervolg aan bij de afdeling radiologie en het alzheimercentrum.

Sheeney Magdalena. Zij volgt eveneens de masteropleiding Geneeskunde en zet zich via verschillende projecten en bestuurlijke functies binnen de VU en daarbuiten in voor diversiteit en inclusie, en richt zich daarbij in het bijzonder op betere vertegenwoordiging, voorlichting en ondersteuning voor Nederlands-Caribische studenten in het Nederlandse onderwijssysteem. Sheeney vervulde binnen de Faculteit der Geneeskunde een cruciale rol bij het opzetten van een buddy- en voorlichtingssysteem voor deze studentengroep. Buiten de VU vroeg en vraagt Sheeney vanuit haar bestuursfuncties voor de Nederlandse Vereniging Medisch Onderwijs, de Vereniging Medici van de Antillen en de Geneeskundestudent aandacht voor diversiteit en inclusie met lezingen, symposia en onderzoek.

Jumana Tuama. Zij rondt binnenkort de masteropleiding Work and Organizational Psychology af en maakte zich tijdens haar studie op uiteenlopende manieren hard voor diversiteit en inclusie binnen de VU. Tuama was in verschillende rollen verbonden aan het VU Pre-University College, het programma Better Prepared, de studentenvereniging Family of Academic Minds en de studentenorganisatie IFMSA-VU. Zij focuste zich daarbij op het verbinden van studenten met verschillende religieuze en etnische achtergronden, en het begeleiden en ondersteunen van eerste generatiestudenten en studenten met een vluchtelingenachtergrond.

Voor de ECHO Award Bèta-Techniek is genomineerd:
Hayley Chung. Zij volgt de masteropleiding Science, Business & Innovation en legt zich als projectmanager en vicevoorzitter voor het initiatief Women in STEM VU toe op het blootleggen en benoemen van de obstakels waar vrouwen van kleur mee te maken hebben in de Bètawetenschappen. Buiten de VU vecht Chung in samenwerking met de organisatie Asian Raisins tegen de stereotype denkbeelden die gepaard gaan met de Model Minority Myth en helaas ook hun weerslag hebben op het Nederlandse onderwijssysteem. Daarnaast zet Chung zich als getalenteerde student-assistent in als mentor voor haar medestudenten, en als steun en toeverlaat voor de docenten van haar opleiding.

ECHO Award 2024
Elk jaar nodigt ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, hogescholen en universiteiten uit om maatschappelijk actieve studenten die een verschil maken op het gebied van Diversiteit & Inclusie voor te dragen voor de ECHO Award 2024. De ECHO Award vraagt aandacht voor de specifieke ervaringen die studenten met een niet-westerse achtergrond met zich meedragen en de wijze waarop zij deze ervaringen weten om te zetten in een constructieve bijdrage voor de samenleving.

Studenten die in aanmerking komen voor een ECHO Award zijn studenten met een niet-westerse achtergrond die zich actief inzetten in de samenleving en zich onderscheiden vanwege vernieuwing in denken en doen, organiserend vermogen, maatschappelijke impact en hun rol als ‘critical friend’.

Vorig jaar waren de finalisten Asmaa Elhassan en Oumaima El Ghoulbzouri.

Neem contact op met Persvoorlichting VU