Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Visie op de faculteit #4: Pieter van Beukering

Delen
25 januari 2024
In ‘Visie op de faculteit’ delen decaan Aletta Kraneveld en vice-decaan Pieter van Beukering van de Bètafaculteit elke maand afwisselend hun visie op de faculteit en de dagelijkse werkzaamheden in deze rubriek. Deze maand is het de beurt aan Pieter.

‘We hebben eens in de zoveel tijd een lunchoverleg met het faculteitsbestuur (FB) en een specifieke groep collega’s uit de faculteit. Dat doen we om de temperatuur te meten, werk te bespreken en van gedachten te wisselen. Laatst hadden we zo’n lunch met de Junior Docenten (JuDo’s) van de faculteit. Zelf was ik daar helaas niet bij, maar bij die lunch realiseerden we ons als bestuur nogmaals hoe bijzonder die groep van jonge professionals is. Vier jaar lang staan ze naast ons voor de studenten en helpen om hoogwaardig onderwijs te geven.’

Beter onderwijs met JuDo’s
‘Ik kan me nog herinneren dat ik afdelingshoofd was en dat hoofd bedrijfsvoering Bart van der Leijen langskwam om te zeggen dat het FB had besloten om te investeren in JuDo’s. We kregen geld vanuit het rijk om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat JuDo’s waren. Mijn eerste reactie was: geef dat geld nou maar gewoon, dan zorg ik wel dat ons onderwijs beter wordt. Nou, dat was niet helemaal de bedoeling, het geld was bestemd voor het aannemen van JuDo’s. Gelukkig maar, want sindsdien ben ik helemaal om.’

‘We hebben tweeënhalve JuDo’s kunnen aanstellen, waarna we er uit eigen middelen nog anderhalf hebben bijgelegd. We merkten meteen hoeveel beter ons onderwijs werd en hoe aangenaam het voor docenten is om iemand naast zich te hebben. Met name in hele grote vakken waar veel interactie met studenten plaatsvindt, was de meerwaarde van JuDo’s enorm. Tot dan toe deden de docenten alles zelf. Deze vorm van ondersteuning was echt een eye-opener voor ons. Dat was in eerste instantie een beetje geforceerd, maar daarna waren we laaiend enthousiast geworden over het hele concept van JuDo’s in de klas.’

Een kwetsbare groep
‘De meeste JuDo’s komen binnen op een vierjarig contract en kunnen geen vaste aanstellingen krijgen: dat is nationaal beleid. Die tijdelijke contracten geven bewegingsruimte voor afdelingen, maar vormen ook een gevaar. Immers, omdat de JuDo’s een soort flexibele schil zijn, is deze groep medewerkers ook kwetsbaar, helemaal in het licht van de aangekondigde bezuinigingen. Toch wil ik de afdelingen waarschuwen om het kind niet met het badwater weg te gooien. Het is een relatief makkelijke bezuiniging om vertrekkende JuDo’s niet te vervangen, want je hoeft niemand te ontslaan.’

‘Zo’n voor de hand liggende bezuinigingsmaatregel gaat voorbij aan de belangrijke bijdrage die JuDo’s leveren aan het onderwijs en het verminderen van onze werkdruk. JuDo’s besteden 80 procent van de tijd aan onderwijs. Dat is veel meer dan de meeste van ons. Omdat ze vaak net afgestudeerd zijn, weten ze heel goed wat studenten wel en niet graag willen hoe je ze het beste kunt benaderen. En omdat studenten eerder een JuDo benaderen dan hoogleraar, zijn Judo’s vaak ook een spreekbuis voor studenten. Al die unieke kwaliteiten van JuDo’s moeten we koesteren.’

Onderwijsinnovatie komt vaak van JuDo’s
‘Vaak zijn JuDo’s ambitieuze student-alumni met een hart voor onderwijs, en brengen ze veel vernieuwing in het onderwijs. Zeker als Judo’s de ruimte krijgen om mee te denken met de wetenschappelijke medewerkers, komen ze geregeld met verfrissende ideeën. Je zou een JuDo ook kunnen vragen alleen tentamens na te kijken of te surveilleren. Maar dat is niet het idee van deze functie, en in mijn ogen een gemiste kans. Een JuDo is echt bedoeld om onderwijs naar een hoger niveau te brengen en ervoor te zorgen dat je meer activerend en vernieuwend onderwijs in onze curricula aanbieden.’

‘Bij het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) kregen JuDo’s de ruimte om te professionaliseren. Niet alleen kregen JuDo’s de tijd om hun basiskwalificatie onderwijs (BKO) te voltooien, ook kregen  ze de ruimte om een eigen project te ontwikkelen. Projecten waar wij als wetenschappelijke staf niet aan toekomen. Toen ik bij het IVM zat, was Rosa Pols daar JuDo. Zij heeft een hele module ontwikkeld over hoe je de employability van studenten vergroot. Employability is  een achilleshiel van veel van onze opleidingen. In de nationale studenten enquête (NSE) scoren we er altijd heel slecht op. Studenten hadden niet het gevoel dat ze voldoende werden voorbereid op de arbeidsmarkt. Maar ja, welke docent gaat dat nou oppakken? Dat is dus juist iets dat een JuDo heel goed kan, want die kan over de hele opleiding employability in kleine stukjes integreren. Rosa heeft uiteindelijk een hele employabilitymodule ontwikkeld die ook in meerdere opleidingen gebruikt wordt.’

‘Een ander goed voorbeeld is Ana Clara Cassanti, die vorige week donderdag nog de Innovatieprijs kreeg uitgereikt op de Onderwijsmiddag. Zij heeft een concept voor Mixed Classroom opgezet. Het was haar idee en dat heeft ze vervolgens uitgewerkt. Dat laat ons zien dat onderwijsinnovatie juist heel vaak van JuDo’s komt. Natuurlijk is onze wetenschappelijke staf ook heel innovatief in het onderwijs, maar juist JuDo’s hebben een toegevoegde waarde als vernieuwers omdat ze zo intensief betrokken zijn over een hele opleiding.’

Aantal JuDo’s sterk gestegen
‘Dat is ook wat ik bedoel met het kind in het badwater. We moeten bezuinigen vanuit de inhoud. Als portefeuillehouder onderwijs sta ik voor kwaliteitsonderwijs. JuDo’s vervullen daar een hele belangrijke rol in. We hebben het regelmatig gemeten, en iedereen is heel erg gelukkig met de komst van JuDo’s.’

‘We hebben als Bètafaculteit sinds 2019 11,5 miljoen euro geïnvesteerd in extra JuDo’s. Dat is nog bovenop wat afdelingen zelf hebben gefinancierd. Die investering heeft ongeveer 34 extra plekken opgeleverd. Dat is een substantiële groep die voor ons heel belangrijk is. Die grote investering is wat mij betreft een hele geslaagde, ook omdat het de werkdruk verminderd heeft.’

‘Maar we merken ook wel dat JuDo’s zorgen hebben. Omdat ze altijd een tijdelijk contract hebben, kunnen we ze weinig toekomstperspectief bieden op de universiteit. Wel is mijn ervaring dat eigenlijk alle JuDo’s die ik heb zien vertrekken, allemaal heel goed terecht komen. Dat snap ik ook wel, want je doet gelijk na je studie enorm waardevolle werkervaring op in een academische omgeving waarin je wordt uitgedaagd en grote verantwoordelijkheden krijgt.’

Toekomstperspectief
‘Het is aan ons om JuDo’s toekomstperspectief te geven, en om aan hun employability te werken. Gelukkig zijn er veel verschillende mogelijkheden. JuDo’s zijn vaak de betere studenten en daarom ook vaak goede Phd-studenten. Je brengt als docent ook veel tijd door met een JuDo, waardoor je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Ze zouden met hun onderwijservaring en training die ze hebben gehad ook heel goed in het voortgezet onderwijs aan de slag kunnen, waar ze staan te schreeuwen om talent uit een bèta-achtergrond. We willen daarom ook onderzoeken in hoeverre daar interesse voor is onder de huidige JuDo’s.’

‘Een andere optie is natuurlijk dat ze helemaal uit de universiteit en het onderwijs stappen. Vaak hebben JuDo’s de keuze om een professionaliseringstraject te doen. Dan word je voor een deel vrijgesteld om jezelf te ontwikkelen. Maar er ook JuDo's die vooral voor de klas staan en onvoldoende tijd hebben om zichzelf te ontwikkelen. Als goede werkgevers hebben we als faculteit besloten alleen nog maar die eerste variant aan te bieden. Dat is het beleid dat we nu aan het ontwikkelen zijn en wat we binnenkort willen gaan invoeren.’

‘Voor ons is het belangrijk om de bijdrage van JuDo’s aan onze universiteit te allen tijde op waarde te blijven schatten. Juist in deze tijden van bezuinigingen zullen we moeten innoveren en daar hebben we de JuDo’s heel hard bij nodig.’

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam