Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Verminder je de werkdruk op universiteiten met een korter collegejaar?

8 oktober 2024
Herbert Ploegman, pilot-onderzoeker Slimmer Collegejaar, buigt zich met die vraag over negen verschillende internationale academische jaarkalenders. Hij ontdekt dat het verkorten van het collegejaar misschien te kort door de bocht is. Werkdruk is meer dan een kwestie van tijd, het vraagt om slimme keuzes.

Voor wie verlichten we eigenlijk de werkdruk? En: is er ooit sprake van weinig werk? “Omschakelen is geen simpel trucje, het vraagt om een aanpak die rekening houdt met de unieke context van elke universiteit en afdeling.”

Als onderdeel van de landelijke pilot ‘Een Slimmer Collegejaar’ ging Ploegman in de eerste helft van 2024 in gesprek met de academische en ondersteunende staf van negen internationale universiteiten, waaronder de VU: “Het werd geen analyse van werkdruk, maar we kwamen erachter dat als je over de academische jaarkalender praat, je eigenlijk praat over een heleboel factoren die bij elke universiteit en afdeling weer anders samenkomen. Dus een aanpassing van die jaarkalender is lang niet altijd een quick fix.”

Er spelen meerdere aandachtspunten rond een korter collegejaar volgens Ploegman, zo blijkt uit het onderzoek:

  • Voldoet de 8-8-4-structuur van de VU nog? “De 8-8-4-structuur kan een overvol jaar betekenen, maar ook het begin zijn van creatieve en ambitieuze onderwijsvormen met meer rust en ruimte.”
  • Toetsing kan ook een aanknopingspunt zijn voor werkdrukverlichting. “Zijn tentamenperiodes voor meerdere taken tegelijk te gebruiken? Kunnen hertentamenperiodes anders of minder? Kan de toetsing beter?”
  • Zijn de voordelen enkel en alleen voor docenten? “Let op of studenten en ondersteunende staf meeprofiteren van werkdrukverlichting voor docerende staf.
  • Beginnen met één interventie werkt door op andere vlakken. “Hou goed in de gaten wat er gebeurt en pas steeds aan waar nodig.”
  • Er is geen one-size-fits-all. “Laat interventies aansluiten bij de noden van die specifieke afdeling of faculteit.”

In zijn onderzoeksrapport ‘Hoe korter, hoe beter? Jaarkalenderverkorting en werkdrukvermindering integraal benaderd’ vermeldt Ploegman ook dat Periode 3 en 6 in de 8-8-4-structuur ooit waren bedoeld voor andersoortige onderwijsvormen. "De invulling was toen minder intensief, en bevatte geen reguliere voltijdsvakken. Misschien moeten we evalueren hoe deze periodes gaandeweg iets anders zijn geworden?”
 
Elke academische jaarindeling heeft uiteraard zijn voor- en nadelen, en omschakelen is niet niks. Zo concludeert Ploegman dat “het beter is om wat we nu hebben met durf te benaderen, om te zien welke mogelijkheden het nog meer biedt." Hij is nu in gesprek met faculteiten om de mogelijkheden te verkennen, en de komende maanden worden binnen de VU enkele proeftuinen gestart. "Hopelijk kunnen deze casestudies straks de hele VU inspireren."

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam