Update voortgang toetsingskader internationale samenwerkingen

3 juli 2024
De Vrije Universiteit Amsterdam ontwikkelt een toetsingskader om de ethische en academische aspecten van internationale samenwerkingen te beoordelen. Dit kader wordt in opdracht van het College van Bestuur ontwikkeld en zal internationale samenwerkingen van de VU toetsen aan de waarden van de universiteit en internationale mensenrechtenstandaarden.

Het projectteam toetsingskader internationale samenwerkingen heeft het eerste concept van het kader ontwikkeld. Het concept van het kader is besproken met het College van Bestuur. Er worden momenteel uitgebreide gesprekken gevoerd met een dwarsdoorsnede van de VU-gemeenschap, waaronder medewerkers, studenten en deskundigen. Hierin worden de opzet en afbakeningen besproken met afvaardingen van verschillende groepen, waaronder URC-hoogleraren, de Ondernemingsraad (OR), de Universitaire Studentenraad (USR), een afvaardiging van de protestbeweging en mensen uit de ondersteunende organisatie. Daarnaast zijn er gesprekken met andere Nederlandse universiteiten om ervaringen en de stand van zaken uit te wisselen. Deze input draagt bij aan zowel de inhoud van het kader als de inrichting van het uiteindelijke toetsingsproces.

Op 16 juli a.s. wordt de eerste versie van het kader besproken en ter goedkeuring voorgelegd aan het College van Bestuur. Naarmate het kader in de praktijk wordt toegepast, verwachten we op basis van ervaringen mogelijk aanpassingen en aanvullingen.