Topprestaties beloond met VU Onderwijsprijzen

27 februari 2024
De winnaars van de VU onderwijsprijzen 2024 zijn officieel bekend: een initiatief dat vernieuwende prestaties, individuen en teams in de schijnwerpers zet voor hun toewijding en betrokkenheid bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het bevorderen van innovatie aan de VU.

DocenTalentprijs: Atze van der Ploeg, innovator in het computeronderwijs
Atze van der Ploeg, docent computerwetenschappen aan de BETA-faculteit, ontving de DocenTalentprijs voor zijn vernieuwende onderwijsmethoden en zijn vermogen om complexe onderwerpen op een boeiende en begrijpelijke manier te presenteren. Zijn toewijding aan het verbeteren van het onderwijs, gecombineerd met het gebruik van innovatieve technieken, heeft zowel onder studenten als collega's erkenning gekregen.

Onderwijsinnovatieprijs: twee winnende teams
De Onderwijsinnovatieprijs is dit jaar toegekend aan twee teams voor hun vernieuwende bijdragen aan onderwijsinnovatie binnen de BÈTA-faculteit. Het team van Joris Koene werd erkend voor hun project "Digital anatomy: the anatomy lesson of the future", een initiatief dat anatomielessen transformeert met digitale technologieën om de traditionele lesstof te verrijken, en om uitdagingen zoals beperkte onderwijsruimtes en ethische bezwaren te overwinnen.

Ana Clara Cassanti en haar team ontvingen deze prijs voor hun "Diversity and Inclusion" project, gericht op het creëren van een veilige en inclusieve leeromgeving binnen de Earth Sciences en BÈTA-programma's. Hun werk, dat belangrijke inzichten en aanbevelingen voor onderwijsverbetering heeft opgeleverd, gaat nu de tweede fase in met de focus op uitbreiding en institutionalisering.

Masterscriptieprijs: Riley Terzopoulos en haar onderzoek naar HPV vaccinatie
Riley Terzopoulos, een student van de BETA-faculteit, heeft de Masterscriptieprijs gewonnen met haar onderzoek getiteld "Towards cervical cancer elimination: An exploration into the global variation of HPV vaccination programs and coverage". Riley's diepgaande studie onthult de complexiteit van besluitvorming rondom HPV-vaccinatiebeleid en de invloed ervan op de vaccinatiegraad wereldwijd. Haar werk, dat belangrijke aanbevelingen voor toekomstig onderzoek en verbeteringen in HPV-vaccinatieprogramma's biedt, werd geprezen voor zijn grondigheid en impact.

StudenTalentprijs: Lotte Witké en haar ondernemend talent
Lotte Witké, studente Econometrics & Operational Research aan de School of Business and Economics (SBE), ontving de StudenTalentprijs voor haar ondernemerschap en positieve impact via sociale media. Als oprichtster van LotteLeert en voormalig bestuursvoorzitter van studievereniging Kraket, heeft Lotte haar passie voor leren gedeeld via TikTok en Instagram en haar recent gepubliceerde boek "Nooit meer een onvoldoende". Met meer dan 126.000 volgers heeft Lotte een grote invloed op studenten en scholieren over het hele land.