Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Reflecteren op je lespraktijk, dat leer je heel goed in deze opleiding!

Delen
13 maart 2024
Petra Andriessen behaalde als twintiger een lesbevoegdheid Nederlands en Engels maar werkte na haar studie jarenlang in de onderwijsorganisatie. Tot vorig jaar: Petra besloot onze NT2-docentenopleiding voor deelnemers met een onderwijsbehoegdheid te doen, behaalde haar certificaat en staat nu voor de klas. Ze vertelt in dit interview over de opleiding en hoe dit haar werk heeft veranderd.

Interview met deelnemer NT2-docentenopleiding voor deelnemers met een onderwijsbevoegdheid

Petra werkt op dit moment als docent NT2 (zzp) en daarnaast als projectmedewerker Educatie bij Digiwijs 3.0 in Utrecht, een welzijnsorganisatie die Utrechters digitaal vaardig maakt. Veel cursisten daar hebben een laag taalniveau Nederlands en daardoor raakte ze geïnspireerd om haar ‘oude’ onderwijsbevoegdheid af te stoffen. 

Wat heeft de opleiding betekend voor je werk? 
Voor mij betekent deze certificering dat ik de stap durf te zetten om als docent NT2 aan het werk te gaan. Na een jaar hard werken op mijn stages, veel artikelen lezen, opdrachten maken en twee persoonlijke leervragen uitwerken, kom ik goed beslagen ten ijs. Toch voelt het ook alsof ik weer beginnend docent ben, net als toen ik als twintiger van de opleiding kwam. Gelukkig neem ik nu al mijn werkervaring mee en voel ik mij sterker om dingen uit te proberen en ook op mijn minder goede momenten te reflecteren, want reflecteren, jongens, dat leer je heel goed in deze opleiding!  

Wat is voor jou het belangrijkste dat je hebt geleerd in de opleiding? 
Ik volgde de opleiding NT2-docent voor bevoegde docenten. In de opleiding heb ik mijn inhoudelijke kennis over alle aspecten van taalvaardigheid en het aanleren daarvan goed kunnen ophalen. Omdat ik Nederlands als moedertaal en Engels als vreemde taal studeerde, kon ik snel de specifieke kenmerken van het NT2-werkveld plaatsen. Voor mij was vooral de stap naar docent de grootste uitdaging. In de opleiding waren vier begeleidingsbijeenkomsten die zich richtten op het lesgeven. Ook de stage was erg belangrijk. Deze twee onderdelen van de opleiding waren voor mij het meest leerzaam. Het was een hernieuwde kennismaking met het vak van docent. 

Hoe pas je het geleerde na afloop toe in de praktijk?  
Ik heb ervoor gekozen om verschillende stages te doen: 2 meewerkstages en 2 meeloopstages. Mijn meewerkstages waren eerst op een taalschool voor hoger opgeleiden en vervolgens als zelfstandige taaldocent bij een opdrachtgever. Mijn meeloopstages waren achtereenvolgens op een mbo, entree-niveau en bij een ROC. Deze stages hebben mij veel gebracht. Zo ontdekte ik dat ik vooral de vrijheid van een zelfstandige taaldocent goed bij mij paste en aansloot bij mijn vorige werkervaringen. De opleiding heeft mij goede handvatten gegeven om als zzp’er aan de slag te gaan: bijvoorbeeld het opstellen van een trajectplan voor een cursus, het maken van lesplannen, het toepassen van het ABCD-model in mijn spreeklessen, maar ook het kunnen beoordelen welke lesmethode goed bij de leervraag van de groep past. Door mijn persoonlijke leervraag over toetsing kreeg ik beter grip op het bijhouden van de voortgang van mijn cursisten. In de opleiding krijg je bovendien veel tips en ideeën om je lessen interessant te houden. Ik heb inmiddels een uitgebreide collectie werkvormboeken en spelletjes, die ik heel graag inzet in mijn lessen. 

In hoeverre zou je deze opleiding aanbevelen en waarom? 
Ik heb met veel plezier de opleiding aan de VU gevolgd en behaald. Meer kennis betekent betere afwegingen maken en meer zelfvertrouwen om lesideeën uit te proberen. Je bouwt aan een gedegen kennis van het verschil tussen lesgeven in je moedertaal en in Nederlands als tweede taal. Heb je geen lesbevoegdheid in het vak Nederlands of een andere taal, dan zou ik zeggen dat deze opleiding* essentieel is. Naast kennis over taalverwervingstheorieën en hoe les te geven in de vier vaardigheden, krijg je heel veel tips over werkvormen en hoe je je lessen goed kunt opbouwen. Tot slot is het vakgebied van NT2 enorm in beweging en dynamisch, dus je kunt je hart ophalen als je van lezen houdt! 

Heb je een tip voor toekomstige deelnemers? 
Ja, ik heb zelfs twee tips. Een stage zoeken is gelukkig niet moeilijk, overal zitten ze te springen om mensen. Ik merkte wel snel dat je als stage-zoeker ook een probleem voor de school kan oplossen. Voordat je het weet krijg je hele groepen toegewezen die je zelfstandig moet draaien. Mijn tip is: zorg dat je echt een stageperiode afspreekt met goede en regelmatige begeleiding.  Ik heb geluk gehad met fijne begeleiders, maar heb wel duidelijk mijn grenzen moeten stellen. 

De combi werk/stage/studie is pittig, maar is wel te doen. Mijn tip is: als je alle opdrachten goed inplant en je je houdt aan je eigen planning, dan is het zomaar voorbij en kijk je bijna met weemoed terug op het jaar dat je dan hebt afgesloten.  

*VU biedt ook een NT2-docentenopleiding voor deelnemers zonder onderwijsbevoegdheid

Snelle navigatie VU-NT2

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Stuur een e-mail naar vu-nt2@vu.nl

of bel +31 (0)20 5986398 (ma-vr van 13.00 tot 15.00 uur)

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam