Onderzoekers bieden digitale oplossingen voor mentale gezondheid aan Oekraïners

2 juli 2024
De aanhoudende oorlog in Oekraïne leidt tot een enorme behoefte aan psychologische hulpverlening, terwijl de capaciteit van de geestelijke gezondheidszorgsystemen in de regio onvoldoende is. Met steun van de EU is aan aan de Vrije Universiteit Amsterdam het U-RISE-project opgezet. Het project heeft tot doel om een op wetenschap gebaseerde, adequate geestelijke gezondheidszorg en psychosociale ondersteuning te bieden. Op die manier kan tegemoet worden gekomen aan de dringende geestelijke gezondheidszorgbehoeften van ontheemde Oekraïners overal in Europa.

U-RISE overbrugt belemmeringen

Het project U-RISE is een initiatief onder leiding van het VU-onderzoeksteam van Els van der Ven, Marit Sijbrandij en Iryna Frankova. Het richt zich op de behoeften van Oekraïense ontheemden op het gebied van geestelijke gezondheid en psychosociale ondersteuning. Er zijn een aantal belemmeringen voor interventies op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg: onder meer het gebrek aan vertrouwen, de vereiste taalvaardigheden en financiële en stigma-gerelateerde drempels. Ook rapporteerden lokale hulpverleners onbekendheid met het gebied van de geestelijke gezondheidszorg en het gebrek aan beschikbare professionals.

Digitale hulpmiddelen bieden oplossingen

Digitale interventies op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg bieden mogelijkheden om de geestelijke gezondheidszorg en psychosociale ondersteuning op te schalen om groepen te bereiken die kampen met een grote onvervulde behoefte aan psychologische ondersteuning. De interventies die U-RISE implementeert, zijn evidence-based en hebben een groot bereik dankzij de betrokkenheid van mede-vluchtelingen.

U-RISE en de beschikbaarstelling van digitale middelen

Vanuit het project U-RISE is een Europees netwerk van Oekraïense en Russischsprekende geestelijke gezondheidszorg professionals opgetuigd om richtlijnen, ervaringen en kennis uit te wisselen. Daarbij wordt ook de samenwerking met internationale organisaties, NGO's en andere belanghebbenden bevordert. U-RISE maakt gebruik van verschillende face-to-face en digitale psychologische methoden om de ontheemden uit Oekraïne te ondersteunen:

1.  Een zelfhulpgids voor stressmanagement

DWM is beschikbaar in het Oekraïens, Russisch én Engels; iedereen die geïnteresseerd is in het leren van deze stressmanagementtechnieken, kan het vrijelijk proberen. Link naar de app: http://dwmatters.eu/

2. Een chatbot die al door ruim 100.000 Oekraïners wordt gebruikt

In de chatbot ontvangen mensen constructieve berichten en aanbevelingen over hoe om te gaan met stress. De aard van de berichten is gebaseerd op Psychologische Eerste Hulp, een evidence-based interventie die vaak wordt ingezet in crisissituaties.

Betrokkenheid van VU IXA-GO

VU IXA-GO ondersteunt al een paar jaar het team van Marit Sijbrandij, hoogleraar Klinische Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Het gaat daarbij om advies over het verkrijgen van financiering, organisatorische en juridische zaken en het opstellen van impact- en/of business development-strategieën. Meer lezen

Over U-RISE

U-RISE wordt gecoördineerd door de VU en omvat samenwerkingen met verschillende partners zoals ARQ (nationaal psychotraumacentrum) en drie NGO's in Roemenië, Polen en Slowakije, die de psychosociale ondersteuning lokaal leiden.

Om de acceptatie van mentale zorgondersteuning te verbeteren, is het belangrijk om het gebruik van digitale hulpmiddelen te bevorderen en het vertrouwen onder potentiële gebruikers met betrekking tot bescherming van digitale gegevens te houden. U-RISE heeft als doel om de voordelen van digitale zorginterventies te blijven promoten, zodat deze tools de maximale hulp kunnen bieden die nodig is in moeilijke tijden. Meer lezen

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie