Onderwijs Showcase: rollenspel als educatieve tool

18 juni 2024
Of het nu gaat om het oplossen van maatschappelijke dilemma's of het ontwikkelen van specifieke vaardigheden, rollenspellen bieden een dynamische en interactieve leerervaring voor studenten. Het is niet alleen een activerende werkvorm, maar biedt ook een effectieve manier om vaardigheden zoals communicatie en probleemoplossing te ontwikkelen én te toetsen. Hieronder twee inspirerende voorbeelden.

Showcase 1: Tower of Power-spel
Caroline van Dullemen, werkzaam als docent aan de VU Faculteit der Sociale Wetenschappen, introduceert in haar onderwijspraktijk het 'Tower of Power'-spel, waarin studenten kennismaken met maatschappelijke dilemma's en besluitvormingsprocessen. Door hen een rol te laten spelen als een gemeentebestuur en stakeholders, leven studenten zich echt in in de verschillende perspectieven en ervaren ze de complexiteit van besluitvorming.

Showcase 2: het 'Advocaat van de Duivel'-rollenspel
Ontdek de kracht van de Mixed Classroom-techniek met het 'Advocaat van de Duivel'-rollenspel. Deze boeiende methode daagt studenten uit om een controversieel standpunt in te nemen en te verdedigen, zelfs als ze er persoonlijk niet achter staan. Dit bevordert niet alleen hun vermogen om verschillende perspectieven te begrijpen, maar ook om effectief te argumenteren en debatteren.

Lees hier verder en laat je inspireren.