Een opvallende uitkomst is het plan voor de ontwikkeling van een nieuwe interdisciplinaire sociaalwetenschappelijke masteropleiding gericht op AI en technologie.
Jullie zijn kritisch gaan evalueren waarom studentenaantallen terugliepen?
“Dat klopt, deze evaluatie was nodig door de schommelingen in studentenaantallen en de kleinschaligheid van sommige opleidingen, en vooral om onze programma’s klaar te maken voor de toekomst. Het is lastig om effectieve veranderingen door te voeren in zowel grote als kleine opleidingen, zonder de boel flink om te gooien. We hebben dus een cultuuromslag nodig om echte vooruitgang te boeken, wat betekent dat we ons curriculum flink moeten vernieuwen.
“Bij de bachelor Sociologie zagen we dat een andere manier van werken meer gewaardeerd werd door de studenten. Dit motiveerde ons ook om kritisch naar ons onderwijsportfolio te kijken en na te denken over hoe we onze programma’s kunnen verbeteren en verfrissen.”
Hoe pak je zo’n evaluatie aan?
“Het proces van evalueren is hartstikke leerzaam en brengt veel energie los. Opleidingen hebben stakeholders buiten de universiteit geïnterviewd en kwamen enthousiast terug. We hebben ook meet-ups gehad. Dat was echt super inspirerend! Je zag dat er enthousiasme voor nieuwe ideeën ontstond, en je zag vooral wat voor fantastische ideeën onze staf heeft.”
“Daarnaast hebben we een grondige desk-analyse gedaan, gesprekken gevoerd met opleidingsdirecteuren en externe reviewers. Daar kwamen interessante trends en ontwikkelingen uit. Die hadden we anders over het hoofd gezien.”
Wat gaan jullie nu doen?
“1. Thematisch onderwijs: we gaan ons richten op actuele thema's waarvan we verwachten dat ze ook over vijf jaar relevant blijven. We hebben vijf belangrijke thema’s geïdentificeerd: gezondheid, bestuurskunde, veiligheid, diversiteit en technologie. Het idee is om een opleiding te concentreren op één of twee van deze thema’s, waarin we als FSW en VU sterk staan. Over vijf jaar willen we een vernieuwend onderwijsaanbod hebben met twee of drie nieuwe opleidingen of tracks.
2. Meer samenwerken met partners buiten de universiteit: we willen de samenwerking met partners buiten de universiteit, zoals gemeenten, profit- en non-profitorganisaties, intensiveren. Door kennis toe te passen op echte vraagstukken uit de praktijk laten we de relevantie van academische kennis zien. Deze vraagstukken vragen vaak om een multidisciplinaire aanpak, waarbij verschillende kennisdomeinen samenkomen om complexe problemen op te lossen.
3. Meer samenwerken met andere disciplines: we streven naar een nauwere samenwerking tussen sociale wetenschappen en andere faculteiten, bijvoorbeeld bèta-opleidingen. Bijvoorbeeld door inzichten en methoden te combineren uit beide domeinen om een breder en dieper begrip van onderwerpen te bevorderen.
4. Flexibiliteit in programma’s: door bijvoorbeeld parttime trajecten en cross-over programma’s aan te bieden, waarbij multidisciplinaire studietrajecten vak- en kennisgebieden combineren. Daarnaast kijken we hoe we professionals kunnen aantrekken door parttime trajecten aan te bieden.
5. We gaan meer doen met technologie: de impact van AI en andere technische innovaties is een enorm belangrijk focuspunt. We willen de rol van technologie in de sociale verhoudingen en de ethische vraagstukken die daarmee samenhangen, in ons curriculum integreren. Dit stelt ons in staat om studenten voor te bereiden op de toekomstige maatschappelijke en technologische uitdagingen.”
AI is duidelijk een hot topic.
“Ja, dat heeft natuurlijk een enorme impact. Ik gebruik zelf ChatGPT eigenlijk dagelijks,” voegt Sylvia toe. “Het staat bijna altijd open op mijn computer. Ik gebruik het voor van alles: revisie van Frans of Engels, het zoeken van informatie, en zelfs voor leuke werkvormen. Het is echt een waardevol hulpmiddel dat mijn werk als onderwijsdirecteur een stuk makkelijker maakt.”
“Maar we willen natuurlijk verder kijken dan alleen de tools. Het is belangrijk dat we studenten niet alleen de technische kant laten ontdekken, maar hen ook laten nadenken over ethische en maatschappelijke vraagstukken, denk bijvoorbeeld aan aandacht voor privacykwesties en bias in AI. We willen studenten voorbereiden op een wereld waarin technologie een enorm grote rol speelt. We zijn nu aan het kijken naar een nieuwe interdisciplinaire master die deze thema’s centraal zet.”
Een nieuw masterprogramma. Kun je daar iets meer over vertellen?
“Zeker, onze wens is dus om een masterprogramma te creëren dat sociale wetenschappen en technologie samenbrengt. We gaan dit idee de komende maanden verkennen, daarna zullen we deze plannen verder uitwerken en concretiseren. Daarnaast passen we enkele bestaande masterprogramma’s aan om beter aan te sluiten bij deze richting.”
Ze voegt eraan toe: “Van studenten wordt verwacht dat ze academische kennis creatief toepassen. Het verbinden van gedegen academische kennis en vaardigheden met creativiteit lijkt me echt enorm gaaf. Ik zou zonder meer zelf zo’n master willen doen. Creativiteit en een ondernemende houding maken dat je veel wendbaarder bent op de arbeidsmarkt.”
Wat hoop je te bereiken met deze vernieuwingen?
“Wij willen onze studenten echt goed voorbereiden op de toekomst, en daarom moeten onze opleidingen relevant, flexibel en toekomstbestendig zijn. Ik hoop dat we ons onderwijs zo kunnen aanpassen aan de snel veranderende behoeften van zowel studenten als de maatschappij. Persoonlijk vind ik het heel mooi dat evaluatie ons hierbij kan helpen.”