Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hoe kunnen scholen zelf de gezondheid van jongeren bevorderen?

Delen
11 juni 2024
Om jongeren aan te moedigen om gezonder te leven, moeten middelbare scholen hun eigen personeel, leerlingen en ouders de ruimte geven om initiatieven te bedenken en uit te voeren. Dit levert oplossingen op die het beste bij hun specifieke school passen. Dat stelt gezondheidsonderzoeker Bonnie van Dongen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Jongeren maken in hun tienerjaren steeds vaker hun eigen keuzes, en dit heeft invloed op hun volwassen leven. Uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds vaker ongezonde keuzes maken: 'We weten op basis van nationale en internationale gezondheidstrends dat jongeren meer suiker drinken, meer snacks eten en minder sporten. Deze ongezonde keuzes kunnen dan later in hun leven het risico op chronische ziektes vergroten,' zegt gezondheidsonderzoeker Bonnie van Dongen.

Bonnie van Dongen en collega-onderzoekers werkten voor dit onderzoeksproject samen met vier vmbo-scholen. Samen onderzochten zij hoe de scholen community capacity konden opbouwen. 'Op één school vonden de leerlingen dat de trappen te steil waren. De school heeft uit deze uitdaging een leuke activiteit bedacht: een trappenestafette, waarbij de leerlingen op de trappen gingen racen. Zo werden leerlingen toch gemotiveerd om de trap te nemen.'

Lees meer hierover op de volgende pagina.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam