Limiet voor kosteloos publiceren van Open Access-artikelen in zicht

23 juli 2024
De VU heeft overeenkomsten met diverse uitgevers die toegang geven tot wetenschappelijke journals en Open Access publiceren. Sommige uitgevers stellen een maximum aan het aantal artikelen dat gratis Open Access gepubliceerd mag worden. Vanwege toenemende publicatieaantallen worden deze maxima vaker en sneller bereikt. Zorg ervoor dat je niet onverwacht zelf de kosten moet dragen door goed in de gaten te houden wanneer het maximum aantal Open Access-publicaties is bereikt.

Een limiet op kosteloos open publiceren
Auteurs die geaffilieerd zijn aan de Nederlandse universiteiten, universitaire medische centra en KNAW-instituten kunnen sinds 2015 kosteloos Open Access publiceren in een groot aantal tijdschriften. De volgende uitgevers hanteren een maximum:

• AIP Publishing
• American Chemical Society (ACS)
• Emerald
• Lippincott Williams & Wilkins (LWW)
• Oxford University Press
• Springer Nature
• Taylor & Francis

Voorspelling maxima 2024
Het maximum aantal artikelen wordt niet jaarlijks bij alle uitgevers bereikt. De afgelopen twee jaar is het maximum voor uitgever Springer Nature echter begin november bereikt; in 2022 is ook voor uitgever Emerald het maximum bereikt. Naar verwachting zullen dit jaar weer maxima worden bereikt voor tenminste uitgevers Springer Nature en LWW. Wanneer een maximum bereikt is, kun je niet meer onder de voorwaarden van de Open Access-deal publiceren.

Wat kun je nu doen?
Onderzoekers die geïnformeerd willen worden over de status van de korting kunnen zich registreren voor een ‘notify-me service’. Deze service geeft je updates over wanneer verwacht wordt dat het maximumaantal Open Access-publicaties van een uitgever bereikt wordt.

Alternatieven en opties
Wordt je manuscript geaccepteerd voor publicatie tussen het moment waarop een maximum is bereikt en 1 januari 2025? Dan bieden de uitgevers nog steeds de mogelijkheid om het Open Access te publiceren, maar worden de kosten niet meer gedekt door de consortiumovereenkomst. Kies je voor Open Access tegen betaling, dan ontvang je dus zelf de factuur. Dat hoeft geen probleem te zijn – bij veel onderzoekssubsidies is daarmee rekening gehouden – maar wees erop voorbereid.

Een andere optie is om (kosteloos) closed access te publiceren bij de uitgever, en je artikel na een embargoperiode alsnog Open Access te maken via het VU Research Portal (Pure) of het Amsterdam UMC Research Portal. Voor meer informatie over deze mogelijkheid kun je contact opnemen met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek

Heb je vragen over Open Access publiceren?

Neem contact op met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek!

openaccess@vu.nl