Kennismaken met Tinka Makaske

14 oktober 2024
In elke editie van de nieuwsbrief stellen we een medewerker van VU-NT2 aan je voor. Dit keer is dat Tinka Makaske, docentopleider.

Wat is je functie bij VU-NT2?
Ik ben sinds 1 september 2024 docentopleider in de opleiding Docent NT2, voor zowel bevoegde als onbevoegde docenten. Daarnaast ga ik me bezighouden met maatwerktrajecten, en bij- en nascholingen  voor verschillende opdrachtgevers, zowel lesgeven als de coördinatie van deze trajecten.

Wat heb je hiervoor gedaan en hoe ben je bij de VU terecht gekomen?
In 2016 rondde ik de duale master Nederlands als tweede taal af aan de Universiteit van Amsterdam. Tegelijkertijd gaf ik les aan een alfa en inburgeringsgroep bij Akros in Amsterdam West. Daarna ben ik bij NLtraining aan de slag gegaan, waar ik taaldocent en onderwijsadviseur was en uiteindelijk doorgroeide naar manager van het onderwijsteam. Ik heb me beziggehouden met van alles, van lesgeven tot het ontwikkelen van lesprogramma’s en lesmaterialen, trainen en begeleiden van docenten tot aan advies aan directie. Ook werkte ik aan taaltrajecten op de werkvloer, waarbij ik het proces begeleidde en zelf ook de programma’s en materialen ontwikkelde. Deze ervaring inspireerde mij om samen met Noortje Bos het lesboek ‘De Werksleutel: NT2 vaktaal en competenties’ te ontwikkelen. We weten dat zulke trajecten vaak veel maatwerk en ontwikkeltijd vereisen, met wisselende randvoorwaarden. Daarom wilden we met dit boek docenten een stevige basis en praktische handvatten bieden.

VU-NT2 heeft altijd mijn belangstelling gehad en ik ken verschillende VU-NT2 collega’s die altijd zulke inspirerende en leuke verhalen vertelden over deze mooie afdeling. Toen de functie van docentopleider vrijkwam, greep ik de kans om hier te beginnen. Ik vind het supertof hier nu onderdeel van te mogen zijn.

Waar bestaat je dagelijks werk uit?
Momenteel richt ik me vooral op het inlezen, kennismaken, de stof eigen maken en het meekijken met collega’s. Binnenkort ga ik vakinhoudelijke bijeenkomsten verzorgen over diverse thema’s. Daarnaast zal ik me bezighouden met maatwerktrajecten waarbij werknemersvaardigheden en vaktaal centraal staan. Mijn werkweek zal dus voornamelijk bestaan uit voorbereiden, ontwikkelen, lesgeven aan zowel docenten als deelnemers, het geven van feedback, mijzelf op de hoogte houden van dit mooie vakgebied en wie weet ook het ontwikkelen van nieuwe opleidingen.

Wat drijft jou, wanneer ben je blij en tevreden?
Wat mij drijft en waar ik blij en tevreden van word, is mijn passie voor NT2 en de mensen voor wie we ons werk doen. En daarnaast het blijven leren. Sinds mijn jeugd ben ik, net als velen van jullie, gefascineerd door verschillende culturen, talen en onderwijs. Deze belangstelling is alleen maar gegroeid en blijft me inspireren in mijn werk. Toen ik tijdens mijn bachelor Nederlands ontdekte dat ik zowel een minor NT2 als een master NT2 kon volgen, wist ik dat ik mijn roeping had gevonden. Hoewel ik nu al zo'n tien jaar actief ben in ons vak, blijft er nog veel te leren. Niet alleen voor mij, maar ook voor de wereld om ons heen, zoals de politiek en de maatschappij. Bij VU-NT2 heb ik het gevoel dat ik bijdraag aan een krachtige, grotere missie en dat maakt me blij.

Wat doe je het liefste naast je werk?
Ik ga graag naar het theater en speel zelf ook toneel. Daarnaast word ik heel gelukkig van het luisteren naar vinyl en het afstruinen van platenbeurzen. En sinds een jaar heb ik een heerlijk idyllisch blauw camperbusje, waarmee ik het liefst de wereld zou willen rondrijden.

Wat zou je tot slot tegen NT2-professionals willen zeggen, of welk advies wil je ze meegeven?
Allereerst, blijf dit werk doen, want het is zo belangrijk en waardevol! Blijf daarnaast bij jezelf, maar investeer ook in je eigen groei en ontwikkeling. Blijf leren en hoe uitdagend het soms ook kan zijn, openstaan voor verschillende meningen, opvattingen, ideeën en perspectieven. Oftewel, blijf jezelf verwonderen!

Snelle navigatie VU-NT2

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Stuur een e-mail naar vu-nt2@vu.nl

of bel +31 (0)20 5986398 (ma-vr van 13.00 tot 15.00 uur)

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU