Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Joshua Snell onderzoekt hoe je hersens lezen met ERC Starting Grant

5 september 2024
Cognitief neurowetenschapper Joshua Snell van de Vrije Universiteit Amsterdam ontvangt een starting grant van de European Research Council (ERC). Met deze toekenning zal Snell een van de oudste puzzels van cognitieve neurowetenschap onderzoeken: hoe leest het brein?

Begrijpen hoe het brein leest is al meer dan 150 jaar een puzzel voor wetenschappers. “Lezen is een complexe vaardigheid die veel verschillende cognitieve processen omvat, zoals aandacht, geheugen en taalverwerking”, vertelt Joshua Snell. “Om lezen echt te begrijpen, moeten we deze processen met elkaar verbinden.”

Joshua Snell werkt als universitair docent op de afdeling Cognitieve Psychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij houdt zich bezig met hoe het menselijk brein taal verwerkt. In zijn onderzoek richt hij zich voornamelijk op visuele taalverwerking, oftewel lezen.

Het onderzoeksproject dat Joshua Snell met behulp van de ERC-toekenning zal oppakken heet TAPIR, Tests and Applications of a Peripheral Interference Theory of Reading. Dit project bouwt voort op zijn eerder ontwikkelde model, PONG, dat gaat over woordherkenning. In tegenstelling tot eerdere theorieën, die zich meestal op één aspect van lezen richtten, moet PONG een allesomvattende theorie worden die alle niveaus van cognitieve processen in lezen omvat.

Het onderzoeksproject is van belang voor leeswetenschappers wereldwijd, vertelt Snell. “We laten deelnemers een boek uitlezen, waarbij hun oogbewegingen en hersenactiviteit worden vastgelegd. Hierbij kunnen de wetenschappers kijken naar hoe visuele aandacht over de tekst wordt verdeeld. Deze data wordt opgeslagen in een grote, openbare database.” Met deze informatie kunnen wetenschappers tal van vragen onderzoeken, zoals hoe aandacht wordt beïnvloed door linguïstische complexiteit, door de doelen en bedoelingen van lezers en door leesvaardigheid.  

Daarnaast heeft TAPIR ook een praktisch doel: het verbeteren van lezen voor mensen met dyslexie. “De PONG-theorie suggereert dat leesproblemen ontstaan door een verspreide aandacht, waarbij men last heeft van woorden in de omgeving van het woord dat men probeert te lezen,” legt Snell uit. “TAPIR zal een nieuwe leesinterface testen die deze problemen vermindert, door alleen het woord dat wordt gelezen duidelijk zichtbaar te maken, terwijl de rest van de tekst minder opvalt. Dit zou vooral dyslectische lezers kunnen helpen. Als dit werkt, ondersteunt het niet alleen de PONG-theorie, maar biedt het ook een praktische oplossing voor leesproblemen.”

De ERC, in 2007 opgericht door de Europese Unie, is de belangrijkste Europese financieringsorganisatie voor excellent grensverleggend onderzoek. Het financiert creatieve onderzoekers van elke nationaliteit en leeftijd voor projecten in heel Europa. De ERC biedt vier belangrijke subsidieregelingen: Starting Grants, Consolidator Grants, Advanced Grants en Synergy Grants.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam