Hoera, weer een onderwijsevaluatie!

4 juni 2024
Niet voor iedereen het hoogtepunt van het jaar, maar ze zijn er weer: de onderwijsevaluaties. We willen allemaal een hoge respons, een efficiënt proces en positieve feedback van onze studenten. En dat kan ook. Maar hoe? Rene van den Brink, VU-hoogleraar Beslissingstheorie, deelt zijn inzichten om waardevolle onderwijsevaluaties te ontvangen van je studenten. “Dit jaar heb ik voor het eerst bij een paar vakken de studenten in de laatste werkgroep gevraagd om feedback te geven. Dat heeft tot een grote stijging in de participatiegraad geleid.”

Voorheen verzamelde Rene feedback van zijn studenten via een simpele uitnodiging in Canvas. Dit jaar deed hij het anders: “Voor het eerst hebben we tijdens de laatste werkgroep echt tijd vrijgemaakt om, naast de gebruikelijke uitnodiging, studenten persoonlijk te vragen om hun feedback in te vullen, om zo meer reacties te ontvangen. Dit heeft geleid tot een grote stijging in de participatiegraad, omdat studenten direct werden aangesproken en de evaluaties onmiddellijk konden invullen. Het is wel belangrijk om te vermelden dat deelname aan deze werkgroepen verplicht is. Bij vakken waar de werkgroepen niet verplicht zijn, blijft de lage participatiegraad helaas een uitdaging. Toch probeer ik ook deze studenten te motiveren om feedback te geven. Hierbij probeer ik ook de kernwaarden van de VU, zoals openheid en constructieve feedback, in mijn onderwijs uit te dragen en te stimuleren onder mijn studenten.”

Evalytics: praktische tips & tricks
Digitale onderwijsevaluaties zoals met het programma Evalytics, dat op de VU wordt gebruikt, bieden waardevolle feedback, vooral bij open vragen. Rene over het evaluatieprogramma: “Veelvoorkomende opmerkingen kunnen echt inzicht geven in wat er precies speelt binnen je onderwijs en onder je studenten. Een hoge participatiegraad van studenten is cruciaal, en de gebruiksvriendelijkheid van het programma speelt daarin een grote rol, zowel voor docenten als voor studenten. Voor mij als docent is Evalytics zeer gebruiksvriendelijk: de standaardvragen zijn goed opgesteld, het is eenvoudig om de vragenlijst aan te passen voor een specifieke cursus, en de manier waarop feedback wordt gegeven, werkt goed.”

Hieronder volgen enkele tips voor het gebruik van Evalytics:

1. Proactieve benadering: informeer je studenten over het belang van de evaluaties, niet alleen voor jou als docent, maar ook voor de opleidingscommissie. Wees open over de waarde van hun feedback en leg uit hoe deze input helpt bij het verbeteren van jouw onderwijs. Laat studenten zien dat hun feedback wordt gebruikt door te vertellen welke veranderingen zijn doorgevoerd op basis van hun input. Dit kan helpen de respons te verhogen, omdat studenten de waarde inzien en zich betrokken voelen. Een vluchtige opmerking na een examen zoals ‘vul dit in’ is niet effectief, omdat studenten dan gewoon naar huis willen.
  2. Voorkom evaluatiemoeheid: beperk het aantal aanvullende vragen, voeg variatie toe aan de vraagvormen om de evaluatie interessanter te maken.
  3. Laatste college of werkgroep benutten: het invullen van onderwijsevaluaties kun je integreren in je laatste college. Vraag bijvoorbeeld een groepje studenten om dit te doen en spreek ze direct aan in je college.
  4. Delen van inzichten en best practices onder collega’s: wissel succesvolle tips en inzichten uit met collega-docenten om van elkaar te leren en de respons te verhogen.
  5. Geef terugkoppeling aan studenten en deel resultaten: laat je studenten zien wat er met hun feedback gebeurt. Dit kun je doen door de resultaten te bespreken tijdens de eerste les van de cursus of via een bericht op Canvas. Binnen Evalytics is er een functie ingebouwd waarmee je automatisch feedback aan studenten kunt terugkoppelen.

Wil jij ook het maximale uit Evalytics halen? Lees hier meer over het gebruik van Evalytics.