Hoe ziet een toekomstig Amsterdam eruit waarin natuur en mensen samenleven?

25 juni 2024
In ARTIS-Groote Museum is de presentatie The Symbiotic City nu te zien. Deze presentatie toont een toekomstig Amsterdam waar natuur en mensen in harmonie samenleven. Het project is een initiatief van Remco Kort, microbioloog aan de Vrije Universiteit Amsterdam en ARTIS-Micropia-hoogleraar.

De beelden en teksten zijn tot stand gekomen tijdens de workshop The Symbiotic City, waarin lokale beleidsmakers, stadsecologen, academici, architecten, studenten en kunstenaars nieuwe inzichten hebben losgelaten op iconische plekken van Amsterdam. Dankzij Visual Methodologies Collective zijn deze visies samengevat in AI-gegenereerde afbeeldingen.

Paleis op de Dam met groene daken
De deelnemers werkten met elkaar aan de vraag: 'Hoe ziet de stad eruit vanuit verschillende idealistische toekomstscenario's?' Een stad zonder verkeer of juist met alleen maar oog voor groen? De expositie toont bijvoorbeeld een Paleis op de Dam met weelderige groene daken, groene corridors voor vogels, insecten en zoogdieren langs de Herengracht, beschermd gebied voor trekvogels op de plek van een groot parkeerterrein en het Centraal Station als groene hub voor alle menselijke en dierlijke reizigers.

Volgende stappen
Remco Kort: “De uitkomsten van de workshop laten mooi zien hoe je in een korte tijd met input vanuit allerlei verschillende disciplines en met behulp van AI tot een ontwerp van een stad van de toekomst kunt komen als je je fantasie en creativiteit de vrije ruimte geeft. De volgende uitdaging is om met het nieuwe netwerk van architecten, stadsecologen en lokale beleidsmakers te onderzoeken wat er ook daadwerkelijk gerealiseerd kan gaan worden en welke stappen daarvoor nodig zijn.”

De AI-presentaties zijn samen met de originele teksten en tekeningen vanaf nu te zien in ARTIS-Groote Museum.