Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Explore Your Brain: unieke neurofeedbacktool helpt scholieren met ‘groeimindset’

Delen
25 september 2024
Hoe kunnen scholieren vertrouwen krijgen in hun eigen leervermogen in een tijd van afnemend mentaal welbevinden en motivatie? Onderzoekers Nienke van Atteveldt en Tieme Janssen van de Vrije Universiteit Amsterdam, hebben een unieke innovatie ontwikkeld voor scholieren om indrukwekkend inkijkje te krijgen in hun eigen hoofd! Explore Your Brain!

Jongeren bouwen tijdens de puberteit motivatie op. Dat is voor de langere termijn van wezenlijk belang voor hun ontwikkeling en welbevinden. De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs leidt echter vaak tot een scherpe daling van de schoolmotivatie, wat resulteert in lagere academische prestaties en meer burn-outklachten. De nieuwe neurofeedbacktool Explore Your Brain wil deze negatieve trend keren.

Van een 'vaste mindset' naar een 'groeimindset'

Explore Your Brain is niet alleen een tool, maar ook een compact curriculum dat theoretische kennis over hersenplasticiteit combineert met een reële ervaring van het beïnvloeden van het eigen brein. VU-onderzoekers Nienke van Atteveldt en Tieme Janssen ontwikkelden deze innovatie om scholieren te helpen een zogeheten 'groeimindset' te cultiveren: het geloof dat vaardigheden kunnen worden ontwikkeld. Waar leerlingen met een vaste mindset denken 'Ik snap het toch niet', en daarmee hun potentieel beperken, denken leerlingen met een ‘groeimindset’: 'Ik snap het nog niet'.

Hoe werkt Explore Your Brain?

Explore Your Brain is een unieke leerinterventie omdat het inzicht in de invloed op de hersenen als persoonlijk relevant wordt ervaren. Nienke van Atteveldt en Tieme Janssen bereiken dit door gebruik te maken van een ultramoderne neurofeedbackhoofdband (elektro-encefalografie of EEG) die leerlingen op het hoofd kunnen zetten. Door middel van co-created games kunnen scholieren hun adaptieve hersenactiviteit live volgen, waardoor zij uit de eerste hand ervaren dat hun eigen leerprocessen beïnvloedt zijn. De gebruikte software is speciaal voor dit doel ontworpen.

Opschalen van de innovatie

De resultaten van de educatieve neurofeedbacktool zijn veelbelovend, maar de technologie is nog niet klaar voor grootschalige implementatie. Tieme Janssen neemt momenteel deel aan het Impact-programma van IXA en ontwikkelt een businessplan voor financieel en logistiek grootschalige implementatie van de innovatie.

IXA was ook nauw betrokken bij het verkrijgen van een ERC Proof of Concept-subsidie ​​voor verdere technologische en zakelijke ontwikkeling van Explore Your Brain; dat betreft namelijk een ander type subsidie ​​dan die voor onderzoeksfinanciering.

Verder lezen

https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjep.12572

https://bold.expert/what-happens-when-students-experience-the-power-of-their-brains/

https://laboflearning.com/

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam