ERC Starting Grant voor Max Koppers

5 september 2024
Neurobioloog Max Koppers ontvangt een Starting Grant van de European Research Council (ERC) voor zijn onderzoek naar de regulatie van eiwitproductie in neuronen.

mRNA transport essentieel voor functioneren brein
Neuronen zijn langgerekte cellen met vele vertakkingen die een leven lang mee moeten. Het lijkt een haast onmogelijke opgave om alle uithoeken te voorzien van eiwitten, wat wel nodig is om gezond te blijven. Max Koppers gaat onderzoeken hoe specifieke mRNA’s alle uithoeken van neuronen worden ingestuurd om lokale eiwitproductie mogelijk te maken en alle eiwitten op de juiste plek te krijgen. Deze mRNA’s worden naar specifieke locaties in de neuronen gebracht maar we weten nog niet hoe dit precies gebeurt. Dit transport van mRNA en lokale eiwitproductie zijn belangrijk voor de ontwikkeling en het functioneren van het brein.

Rol mRNA’s en organellen
Koppers gaat met zijn collega’s de moleculaire mechanismen onderzoeken die bepalen hoe mRNA’s de juiste locaties in de uitlopers van neuronen bereiken. Recent onderzoek vanuit zijn laboratorium en andere onderzoeksgroepen heeft aangetoond dat verschillende organellen, specifieke functionele onderdelen van een cel, mRNA’s met zich mee kunnen dragen en zo een rol spelen in het transport van mRNA’s en lokale eiwitproductie.

Nieuwe mRNA en microscopie technieken
Koppers ontwikkelde technieken waarmee hij zichtbaar maakt hoe mRNAs meereizen met verschillende organellen en kan die processen ook manipuleren met gebruik van lasers. Met RNA-sequencing brengt hij vervolgens alle mRNA’s in de uitlopers van neuronen in kaart zodat hij kan onderzoeken hoe deze op de juiste locaties terechtkomen. Koppers bestudeert deze processen ook in de context van de neurodegeneratieve aandoening ALS (zenuw-spierziekte) om nieuwe inzichten in het ontstaan van deze ziekte op te doen, zodat die tot mogelijke nieuwe therapieën kunnen leiden.

Starting Grant
De ERC gebruikt de Starting Grants om getalenteerde wetenschappers in de beginfase van hun carrière te ondersteunen bij het uitvoeren van baanbrekende projecten voor een periode van vijf jaar.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie