ERC Advanced Grant voor hoogleraar mediapsychologie Elly Konijn

28 juni 2024
Elly Konijn, hoogleraar mediapsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam, ontvangt een Advanced Grant van de European Research Council (ERC) voor haar onderzoek naar de inzet van sociale robots.

Met haar onderzoeksprogramma ROBOT-BOND, integreert Elly Konijn onderzoek vanuit de AI en technische kant met het perspectief vanuit de communicatiewetenschap en mediapsychologie. Centraal staat daarbij de vraag hoe, waarom en onder welke omstandigheden mensen een band kunnen opbouwen met een robot waarvan ze weten dat het geen echt mens is.

Zo’n band wordt als essentieel gezien om een sociale robot effectief in te kunnen zetten voor mensen om hun omstandigheden te verbeteren of te assisteren bij bepaalde taken over langere termijn. Om het tekort aan menskracht in bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs het hoofd te kunnen bieden, worden sociale robots ontwikkeld om ondersteuning te bieden.

Konijn vergelijkt verschillende soorten robots bij verschillende doelgroepen waaronder kinderen, adolescenten, studenten en andere volwassenen.

Konijn: "Ik ben ben super blij met de toekenning van deze onderzoeksbeurs en ik zie deze als een belangrijke stap voorwaarts in het onderzoek naar de broodnodige communicatierobots voor toekomstige ondersteuning in verschillende domeinen van de samenleving."

Mediapsychologisch onderzoek
Elly Konijn speelt een prominente rol in de oprichting van het Media Psychology Program Amsterdam aan de afdeling Communicatiewetenschap van de VU. Dit programma richt zich onder meer op de sociale voordelen van mensachtige communicatierobots vanuit het perspectief van bemiddelde communicatie en mediapsychologie. Haar onderzoek bevindt zich op het snijvlak van drie hoofdthema's: emoties en percepties van realiteit in fictie en media, mediagebruik onder adolescenten, en virtuele karakters en sociale robots.

Het werk van Konijn heeft belangrijke toepassingen in de menselijke gezondheid en welzijn, media-gebaseerd onderwijs en de creatieve industrie. Haar benadering is multidisciplinair en multi-methodologisch, waarbij zij zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden toepast, evenals frequentistische en Bayesiaanse statistieken. Konijn heeft uitgebreide ervaring met het ontwikkelen van innovatieve onderzoekstools en meetinstrumenten.

De toegekende subsidie is groter dan gebruikelijk vanwege de geplande aanschaf van veertig robots: maar liefst 3,2 miljoen.

Bio
Elly Konijn  heeft een theoretische en methodologische achtergrond in diverse vakgebieden, waaronder theater-, film- en televisiewetenschappen, psychologie, communicatiewetenschap en mens-computerinteractie. Zij overbrugt disciplines en integreert theorieën om ons begrip van communicatie in gemedieerde omgevingen te vergroten. Haar succes is te zien in talrijke succesvolle subsidieaanvragen met multidisciplinaire teams, uitgebreide (inter)nationale samenwerkingen en tal van media optredens.

Eerder dit jaar werd Elly Konijn uitgeroepen tot beste senior onderzoeker van FSW en ontving zij de facultaire onderzoeksprijs.

Een opmerkelijk onderdeel van haar werk is de prijswinnende documentaire "Alice Cares" (2015), waarin haar onderzoek naar sociale robots met ouderen wordt belicht. Deze documentaire werd geprezen op (inter)nationale filmfestivals en werd uitgezonden op (inter)nationale televisie.