Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Canvas door de ogen van een eerstejaars: tips & tricks voor docenten

Delen
22 oktober 2024
Hoe kun je als docent je Canvascursus zo inrichten dat nieuwe studenten snel hun weg vinden? Zelfs studenten die goed met computers zijn, lopen soms vast: “Als ik er al niet uitkom, hoe zit dat dan met andere studenten?”

In dit artikel lees je waarom duidelijke communicatie, uniformiteit in cursussen en een introductie tijdens de eerste lessen zo belangrijk zijn om stress onder je studenten te verminderen en de focus op hun studie te verbeteren.

50 aankondigingen uit 8 verschillende cursussen
Voor veel eerstejaars komt er op Canvas ontzettend veel tegelijk binnen: “Wat is belangrijk? Wat kan wachten? Hoe zorg ik dat ik niets belangrijks mis?” Dit kan stress veroorzaken en geeft het gevoel dat ze al heel snel achterlopen. Een voorbeeld: de studenten moeten in de eerste periode twee vakken volgen. Daarvoor zijn ze logischerwijs ingeschreven voor twee Canvascursussen: één voor elk vak. Maar de studenten zijn daarnaast ook ingeschreven voor zes andere Canvascursussen. Eentje voor algemene informatie rondom de studie, eentje voor stages, enzovoort. Ook een aantal waarvan de student niet eens weet waar het voor is en wat ze er precies mee moeten. En al deze Canvascursussen delen informatie met de studenten. Informatie dat binnen de cursussen zelf staat, maar vooral ook veel via Aankondigingen. “Ik kreeg in drie weken meer dan vijftig aankondigingen uit acht verschillende Canvascursussen. Veel te veel, vooral in de beginperiode van de studie. Nu ervaar ik onnodige stress. Hierdoor kan ik me niet op het leren focussen.”

Tip voor docenten: houd tijdens de start van het collegejaar de communicatie beperkt tot alleen de essentiële informatie om studenten niet te overweldigen. Denk goed na over welke berichten direct via Canvas moeten worden gedeeld en welke informatie nog even kan wachten of in de les kan worden gecommuniceerd.

Elke Canvascursus is anders
Om Canvas te leren navigeren, is het het makkelijkst als alle cursussen hetzelfde zijn ingericht. Zo hoeven studenten maar één keer te ontdekken hoe het werkt en weten ze precies waar ze wat kunnen vinden. “Alle acht Canvascursussen die ik volg, hebben een andere vormgeving. Ik heb nog geen logica kunnen ontdekken,” deelt de student. Een begrijpelijke frustratie. Want hoewel elke docent zijn cursus logisch kan hebben ingedeeld, verdwijnt die logica voor studenten als elke cursus anders is opgebouwd.​

Tip voor docenten: probeer als opleiding aan een uniforme Canvasindeling voor alle cursussen te werken. Dit maakt het voor studenten eenvoudiger om zich in één keer wegwijs te maken in het systeem.

Veel lappen tekst
Belangrijke informatie is vaak verstopt in lange lappen tekst, wat het voor studenten moeilijk maakt om snel te vinden wat ze nodig hebben. Een voorbeeld: “De link naar een belangrijk werkboek staat ergens midden in een lange syllabus, terwijl we die link vaak nodig hebben. Ik heb dyslexie, dus het is voor mij sowieso moeilijk om lange stukken tekst te lezen.”

Tip voor docenten: gebruik tussenkopjes, dikgedrukte woorden en duidelijk zichtbare knoppen voor belangrijke links. Dit maakt Canvascursussen toegankelijker voor alle studenten, vooral voor studenten met dyslexie.

Geef een korte rondleiding
De student voelt zich vaak aan hun lot overgelaten als het gaat om het leren gebruiken van Canvas. Medestudenten helpen elkaar wel, maar “het zou nuttig zijn geweest als er tijdens het eerste college of introductiemoment aandacht was besteed aan hoe Canvas werkt en wat belangrijk is om te weten,” merkt de student op. Ook wisten ze bijvoorbeeld niet hoe ze hun studentenmail konden vinden, wat natuurlijk belangrijke informatie bevat.

Tip voor docenten: neem in het eerste college even de tijd om gezamenlijk door Canvas te lopen en de belangrijkste functionaliteiten uit te leggen. Dit kan studenten veel stress besparen.

Wat studenten wél helpt!
Natuurlijk zijn er ook positieve ervaringen. Wat heeft de student wel geholpen om Canvas goed te leren navigeren? “De samenvatting onderaan de Syllabuspagina, de to-do lijstjes en aankomende deadline overzichten die Canvas automatisch genereert hebben enorm geholpen. Deadlines voor opdrachten, inschrijfdeadlines en belangrijke data die docenten aan de Canvaskalender hebben toegevoegd verschijnen hierin. Dat helpt studenten om niets belangrijks te missen en de chronologische volgorde helpt om te weten wat eerst af moet zijn,” vertelt de student. “En hoe fijn zou het zijn als dit geïntegreerd was met rooster.vu.nl, zodat ook alle collegebijeenkomsten en tentamentijden in deze overzichtlijstjes terechtkomen!”

Hoe nu verder?
Voor sommige studenten voelt Canvas soms als een doolhof. Afspraken over communicatie, meer uniformiteit in cursussen en een duidelijke introductie tijdens de eerste lessen zijn volgens hen de belangrijkste verbeterpunten. Dit kan helpen om de stress te verminderen en studenten meer focus te geven voor hun studie.

Tip voor docenten: bezoek de ‘Canvas Student Friendly’-pagina van de VU met meer concrete tips! Al meer dan duizend VU-studenten hebben aangegeven dat deze tips het verschil voor ze maken. Ook is het mogelijk om kosteloos een gesprek in te plannen met een student-assistent gespecialiseerd in Canvas. Deze student helpt jou je Canvascursus zo studentvriendelijk mogelijk in te richten. Email hiervoor naar onderwijswerkplaats@vu.nl.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam