Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Bewegen en veroudering: Studenten werken aan impactvolle praktijkoplossingen

Delen
5 november 2024
In het vak Vitaliteit en Kwetsbaarheid werken bachelorstudenten Bewegingswetenschappen aan echte problemen rond ouderenzorg en gezondheid. Docent Dax Houtkamp vertelt hoe de studenten, via samenwerking met praktijkpartners, waardevolle ervaring en inzichten opdoen.

Bij het vak Vitaliteit en Kwetsbaarheid uit de minor gezondheid buigen studenten Bewegingswetenschappen zich over actuele problemen rond veroudering. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van beweeginterventies voor ouderen in een flat in Osdorp, het evalueren van balanstraining bij ouderen of het ontwikkelen van een kwetsbaarheidsindex, specifiek gericht op ouderen met Marokkaanse achtergrond.

Tijdens de eerste bijeenkomst zijn er verschillende stakeholders langsgekomen (GGD Amsterdam, Team Sportservice, LION in samenwerking met de gemeente en Combiwel buurtnetwerk) en schreven studenten zich in op subgroepen op verschillende onderwerpen.

Door te werken aan echte problemen en in direct contact te staan met stakeholders, ontwikkelen studenten vaardigheden die ze in een collegezaal minder snel leren. Denk hierbij aan samenwerken met deelnemers, ouderen met een migratieachtergrond of stakeholders. Belangst bij studenten bestaat écht, maar kan dus ook overwonnen worden! Daarnaast leren studenten omgaan met praktische problemen, zoals (te) weinig deelnemers voor onderzoek, in contact komen met mensen die niet al bij sportklasjes aanwezig zijn (maar juist achter hun deur blijven zitten) of rekening houden met budgettaire beperkingen.

Wat vonden studenten zelf van het vak? Dit zijn een aantal reacties van studenten over hoe hun beeld van een bewegingswetenschapper is veranderd:

  • “Ik merk dat door te werken met partners, er veel meer van je gevraagd wordt. Dit laat zien dat je ook daadwerkelijk dingen toe kan passen wat je tijdens de studie geleerd hebt.” 
  • “Ik voel mij nu een stuk zelfverzekerder om taken uit te voeren die nodig zijn voor ons project in vergelijking met het begin van dit vak. Door het omgaan met echte partners voel ik mij veel meer bekwaam met het omgaan met professionele verantwoordelijkheden.” 
  • “Ik heb veel geleerd over de verantwoordelijkheden die ik moet nemen door de samenwerking met externe partners. Ik ben een hoop uitdagingen tegengekomen, maar heb geleerd hoe ik hier het beste mee om kan gaan.” 
  • “Als iemand vraagt wat je met bewegingswetenschappen kan worden, dan vind ik het nog steeds moeilijk om dit uit te leggen, maar dit geeft wel een inzicht van waar ik eventueel terecht zou kunnen komen.”
  • “Ik denk dat het mij wel heeft geholpen om ook te zien dat je eigenlijk iedereen kan helpen met beweging in plaats van alleen topsporters of mensen die revalideren. Ook een oudere kan al zoveel effecten hebben met bewegen. Dat leer je natuurlijk wel, maar door mee te doen met een bewegingsgroep heb ik wel echt gezien dat dat gewoon heel leuk is en dat het echt heel veel helpt.”

Na acht weken ploeteren kwamen de studenten op 23 oktober terug om hun eindadvies richting de stakeholder te presenteren. Mooie kers op de taart: Sociale woningbouwcorporatie De Alliantie was ook aanwezig en heeft €10.000 vrijgemaakt om de ideeën van de studenten daadwerkelijk plaats te laten vinden!

Dit vak heeft mede plaats kunnen vinden door de SoTL beurs van de Vrije Universiteit Amsterdam en is ontwikkeld in samenwerking met het Community Service Learning team. Komend jaar wordt de verzamelde data van studenten geanalyseerd om de leeropbrengsten van dit vak te onderzoeken.

Wil je meer weten over dit vak of deze aanpak? Neem contact op met docent Dax Houtkamp.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam