Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

5 takeaways van het Library Academy event

13 februari 2024
Het driedaags evenement ‘Library Academy’ bood deelnemers een unieke inkijk in de diverse facetten van de Amsterdamse universiteitsbibliotheken: de UB’s van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam openden hun deuren met diverse workshops. Wat waren de belangrijkste conclusies? En welke waardevolle bijdragen hebben universiteitsbibliotheken precies te bieden voor onderwijs? Een overzicht van de key takeaways gedurende deze drie inspirerende dagen.

Dag 1 op de VU: effectieve didactiek hoeft niet altijd complex te zijn
Deelnemers met uiteenlopende expertises en onderwijsachtergronden kwamen samen op dag één, en het was duidelijk merkbaar hoe waardevol fysieke ontmoeting is: deelnemers wisselden ideeën uit en er werd volop genetwerkt. De workshop 'Object Based Teaching and Learning’ bood hands-on handvatten en liet zien dat innovatie en didactiek niet altijd complex hoeven te zijn: we hoeven niet altijd afhankelijk te zijn van geavanceerde technologieën en de nieuwste snufjes. Soms draait het gewoon om eenvoudige en krachtige methoden, zoals interactie tussen deelnemers en objecten.

In de Podcast workshop werd het belang van het principe 'garbage in, garbage out’ aangetoond. Een uitdrukking die vaak wordt gebruikt in de context van audio: als de input niet van goede kwaliteit is, zal de output ook niet van goede kwaliteit  zijn, ongeacht hoe intensief het wordt bewerkt. Een metafoor die ook mooi van toepassing is op het onderwijs, want het is essentieel om aandacht te besteden aan de kwaliteit van onderwijsmaterialen en didactiek om studenten een diepgaande en positieve leerervaring te bieden.

Dag 2 op de HvA: fake news en een overvloed aan informatie, wat is waarheid?
De workshops op de tweede dag concentreerden zich op open leermaterialen, de optimale mix van onderwijsmaterialen en desinformatie. Vooral de workshop over desinformatie, met zijn filosofische invalshoek over wat waarheid precies is, bleek inspirerend te zijn en bracht een levendige discussie op gang. Het benadrukt de noodzaak om studenten kritisch te leren kijken naar bronnen in een wereld waarin desinformatie een steeds grotere rol speelt.

Hiermee werd ook het belang van de universiteitsbibliotheken duidelijk, die veel kennis hierover in huis hebben. De UB aan de VU heeft bv. 13 informatiespecialisten die informatievaardigheden trainingen geven binnen de faculteiten, elk met hun eigen vakgebied: over het gebruik van databases, het zoeken/vinden en gebruiken van bronnen en het kritisch beoordelen hiervan. Daarnaast heeft de UB een grote verzameling LibGuides op het gebied van informatievaardigheden, die als naslagwerk gebruikt kunnen worden.

Dag 3 op de UvA: blijf nieuwsgierig naar AI, maar wees kritisch
De laatste dag bood drukbezochte workshops over Artificiële Intelligentie. Het werd al snel duidelijk dat er diverse perspectieven waren, variërend van positieve toepassingen en negatieve ervaringen tot kritische reflecties. Tijdens de Library Academy werd duidelijk dat AI veel breder is dan alleen ChatGPT. De workshopgevers riepen op tot voortdurende discussie en experimenteren met deze technologieën: het belangrijkste is nieuwsgierig blijven naar mogelijkheden en kritisch zijn op beperkingen.

Het evenement heeft de rol van universiteitsbibliotheken in het hoger onderwijs nogmaals aangetoond. Of het nu gaat om het beoordelen van bronnen (desinformatie en AI), het optimaal inzetten van leermaterialen, het faciliteren van creatieve lesmethoden en content, of het aanbieden van een rijke collectie.

Heb je interesse of wil je meer informatie over een van de onderwerpen? Neem contact op met de universiteitsbibliotheek van de Vrije Universiteit Amsterdam via vraag.ub@vu.nl.