4 tips waardoor ik beter studeer met dyslexie

24 juni 2024
Hoe 'ace' je de universiteit met een leesuitdaging zoals dyslexie? Internationale student Sofie put uit haar persoonlijke ervaringen en deelt haar tips.

Sofie:

Vooral voor mensen met dyslexie kan het lezen van grote hoeveelheden tekst een hele opgave zijn. Ik ben tot het besef gekomen dat het voor mij een onrealistische verwachting is om 60 pagina's in één keer te lezen, vooral als ik de inhoud volledig wil begrijpen. Door mijn dyslexie sla ik vaak onbedoeld woorden over of vervang ik ze door visueel vergelijkbare woorden. Dit betekent vaak dat ik de volledige betekenis van de tekst mis, tenzij ik deze strategisch benader. Hoewel sommigen in een uur lezen tien pagina's doornemen, kan het bij mij veel langer duren. In mijn geval begint na ongeveer dertig pagina's de mentale vermoeidheid toe te slaan en moet ik een pauze nemen. Dit besef bracht mij ertoe de mantra van "slimmer lezen, niet harder" aan te nemen... Hoe ineenkrimpend dat voor sommigen ook mag lijken.

Mijn succesvolle academische reis ondanks dyslexie

Hier zijn enkele strategieën die ik in de loop van de tijd heb ontwikkeld:

Mijn leesaanpak aanpassen

Ik heb leren lezen op een manier die aansluit bij mijn leesdoel. Afhankelijk van uw doelstellingen kunnen teksten met verschillende intensiteitsniveaus worden benaderd. Bedenk waarom je een bepaalde tekst leest. Lees je om overzicht te krijgen vóór een college? Om het met je studiegroep te bespreken? Om informatie te verzamelen voor een onderzoekspaper? Door je leesmethode af te stemmen op uw doel, kan je het lezen efficiënter en actiever maken.

De doelgerichte overzichten

Voordat ik ga lezen, moet ik altijd een idee hebben van wat de tekst inhoudt. Ik begin met het scannen van de titel, de kopjes, de samenvatting, de inhoudsopgave en de conclusie. Dit is vooral handig bij het voorbereiden van een les of bij het zoeken naar specifieke informatie.

Er zijn veel dagen waarop ik alleen maar tijd en capaciteit heb voor overzichten. Voorbereiden op de les betekent niet altijd dat je elke pagina grondig leest. Skimmen en doelgerichte overzichten kunnen voor mij nuttiger zijn dan proberen zestig pagina's grondig te lezen en dan maar vijftien pagina's te halen. Ik was er lange tijd van overtuigd dat grondig lezen de enige juiste manier van studeren was – maar dat is niet zo en veel studenten (ook niet-dyslectici) maken gebruik van deze tips. Door de lezingen bij te wonen, kun je eventuele gaten opvullen die je tijdens het skimmen hebt gemist.

De diepgaande duik

Voor een dieper begrip, zoals bij het voorbereiden van examens of schrijfopdrachten, ga ik grondig en intensief lezen. Ik oefen echter nog steeds de doelgerichte overzichten voordat ik dieper in de teksten duik. Als ik weet wat er gaat komen, kan ik de inhoud volledig verwerken en kan ik langer gefocust blijven.

Ik wil ook opmerken dat je met dyslexie moeite hebt met lezen, maar vaak een super power hebt in luisteren. Ik raad je aan om gebruik te maken van de ingebouwde audiohulpmiddelen van uw computer voor het voorlezen van inhoud. Ik liet de computer het harde werk doen en liet de informatie door mijn oren binnensijpelen in plaats van door mijn ogen.

Voor degenen die MacBook-computers gebruiken, is de instelling als volgt: Systeemvoorkeuren -> Toegankelijkheid -> Gesproken inhoud -> klik op "selectie uitspreken" -> sneltoets toevoegen door op opties te klikken. Wanneer je tekstgedeelten markeert, klik je op de snelkoppeling. Je computer zou nu hardop moeten gaan voorlezen, zodat jij je kan concentreren op luisteren, leren en aantekeningen maken.

De kracht van je medestudenten

Hulp vragen om teksten te begrijpen, aantekeningen delen of zelfs iemand in vertrouwen nemen over je drempels kan een enorme opluchting zijn. Tijdens mijn studie had ik een gedeeld notitiesysteem  met mijn studiegenoten, waarbij we de leeslast onder ons verdeelden. Dit verlichtte de last van mijn schouders en versterkte tegelijkertijd de band met mijn studiegenoten. Je kunt  nog een stap verder gaan en er een gewoonte van maken om aantekeningen in de klas te delen – dit is een goede manier om eventuele gaten op te vullen die zijn overgebleven na het lezen en de lezingen.

Hoewel deze strategieën behulpzaam zijn geweest bij het optimaliseren van mijn leesefficiëntie, is het belangrijk om te begrijpen dat dyslexie unieke uitdagingen met zich meebrengt. Het is prima om de momenten te erkennen waarop lezen inspannend of zelfs overweldigend aanvoelt. De waarheid is dat niet iedereen honderden pagina's per dag kan doorwerken, en het is belangrijk dat je mentale gezondheid altijd op de eerste plaats komt.

Onthoud dus: slimmer lezen is een reis van zelfontdekking. Omarm je eigen leesstijl en vergeet niet om pauzes en momenten voor selfcare te nemen. Uiteindelijk gaat het niet om het verwerken van elke afzonderlijke pagina; het gaat erom dat je de inzichten en kennis opneemt die werkelijk bijdragen aan jouw persoonlijke groei.

Vragen of suggesties voor content?

Mail onze redactie!

redactie@vu.nl