Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

'Zullen we nog een beetje springen met elkaar?'

20 juni 2023
Bijna tweeduizend bezoekers kwamen donderdag 15 juni naar het Déjà VU Festival, om naar Nederlandse hiphop te luisteren, flitscolleges te volgen of om rondjes te draaien in een ouderwetse zweefmolen. De meeste mensen kwamen vooral voor elkaar. ‘We kennen elkaar al sinds de introductieweek in 1980.’

Tekst: Shirley Haasnoot | Foto's: Yvonne Compier & Peter Valckx

16.00: 30 graden. Het Déjà VU Festival gaat van start en op het campusterrein druppelen de bezoekers binnen. Aan een picknicktafel in de schaduw van de esdoorn bestudeert alumnus Yeter Tan (Politicologie 1998) het programma, waarmee de VU voor de tweede keer de zomer inluidt. Tan wil het optreden van de Turks-Nederlandse Karsu Dönmez niet missen. De anarchistische punkrockband Hang Youth, die voor Karsu aan de beurt is, kent ze niet, zelfs van hun toepasselijke hit ‘Leg de Zuidas in de as’ heeft ze nog nooit gehoord. ‘Maar misschien is het wel heel mooi’, zegt ze optimistisch.

17.00: 29 graden. Uitgelaten studenten draaien rondjes in een ouderwetse houten zweefmolen midden op het terrein. Het Déjà VU Festival, voor studenten, medewerkers en alumni, is opnieuw groots opgezet. Bekende Nederlandse bands staan op het hoofdpodium, toonaangevende VU-wetenschappers geven flitscolleges, er is een Silent Disco en in de brandende zon staat een festivalmarkt met kraampjes van Studenten Sport Amsterdam (SSA) en het VU Koor. In de hal van het NU-gebouw bekijken bezoekers aandachtig de UB-boeken die zijn geselecteerd door de stralende UB-medewerker Laura Voordewind.

De bezoekers zijn feestelijk gekleed in kleurige jurken en overhemden, met regenboogsokken en vooral heel veel face paint

18:00: 26 graden. Rapper SOR (Rosario Mussendijk) zet in met de eerste klanken van Beethovens Mondscheinsonate maar schakelt dan snel over naar de muzikale hiphop waar hij om bekend staat. Voor het podium heeft zich een schare fans verzameld, maar vanavond zijn de bezoekers vooral voor elkaar gekomen en niet voor de muziek. Overal lopen groepjes jonge mensen die intens met elkaar praten, feestelijk gekleed in kleurige jurken en overhemden, met regenboogsokken, glitterbroeken en vooral heel veel face paint. Over het terrein klink een onophoudelijk geroezemoes van stemmen.

Er wordt wild gedanst bij het muzikale protest tegen graaiflatie en kapitalisme

18.45: 26 graden. Punkband Hang Youth speelt bekende nummers als ‘Steek de Mona Lisa in de fik’. Mooi is niet de juiste omschrijving van dit muzikale protest tegen graaiflatie en kapitalisme, maar er wordt wild gedanst. Om stipt 19.30 is de anarchistische band klaar en gaat zanger Abel van Gijlswijk met fans op de foto, onder vrolijke klanken van Abba, terwijl het podium wordt klaargemaakt voor het volgende optreden.

‘Wat ontbreekt is de geur van de dood, ons kapitalisme is een ruïneus systeem’

20.00: 24 graden. Waar zijn de oudere leden van de VU-gemeenschap gebleven? Een deel staat gezellig op het terras bij de alumni meet-ups. Veruit de meesten zitten in de twee theaterzalen van het NU-gebouw waar tegelijktijdig flitscolleges in het Engels en Nederlands aan de gang zijn. Inger Leemans, hoogleraar Cultuurgeschiedenis, heeft voorafgaand aan de (Nederlandstalige) kennissessie ‘Never waste a good crisis’ een afbeelding van het zeventiende-eeuwse beursgebouw van Amsterdam uitgedeeld, die ruikt naar een zwaar, zoetig parfum. Het is de gereconstrueerde geur van de stad, en een aandenken aan de handel in de zestiende en zeventiende eeuw, vertelt ze. ‘Maar wat ontbreekt is de geur van de dood’, zegt financieel journalist Eric Smit (Economie 1997) die haar als spreker opvolgt. ‘Ons kapitalisme is een ruïneus systeem.’

21.00: 24 graden. ‘Time is up!’ staat in grote letters op de digitale klok, waarmee er een einde komt aan het laatste college, over gepersonaliseerde gezondheidszorg. Moderator en VU-alumna Nicole Terborg gooit de microfoon, verpakt in een schuimrubberen kubus, met een snelle basketbalworp naar een laatste vragensteller maar om 21.03 is het dan toch echt afgelopen. Alumnus Emil Blomberg (Natuurkunde 1988) trekt zijn schoenen aan. Hij heeft alle colleges gevolgd vanaf de eerste rij, samen met zijn vriend John Grin (Natuurkunde 1986). ‘We kennen elkaar sinds de introductieweek in 1980.’

22.15: 23 graden. Drie vriendinnen zitten aan een tafel tussen de verlaten kraampjes van de festivalmarkt polsbandjes te vlechten. ‘Dat is fijn als je een beetje overprikkeld bent’, zegt Julia Cernotto uit Argentinië. Ze studeert Political Science aan de VU en heeft een bijbaantje in de Jumbo. Na de koude wintermaanden is ze blij dat het eindelijk zomer geworden is. Intussen is het laatste optreden van de hiphopband Primaat in volle gang. ‘It’s all about energy!’, roept zanger Fabian Schrijver. ‘Zullen we nog een beetje springen met elkaar?’

22.30: 23 graden. Het is nog steeds niet helemaal donker. Bij de Silent Disco is het druk, mensen wiegen op de klanken van de muziek uit hun draadloze koptelefoon of loungen in strandstoelen op de ernaast gelegen campus beach. Het gehele terrein is versierd met kleurige, herbruikbare lampionnen, die een sprookjesachtige sfeer geven. Bij de EHBO-post hebben hulpverleners Beer en Timon, beiden 20, een rustige avond. Op een meisje na dat was flauwgevallen, en door haar moeder werd opgehaald, is er niet veel gebeurd. ‘Mooi weer en alles was goed geregeld’, zegt Beer. ‘Het was een heerlijke dag.’

Aftermovie & foto's Déjà VU Festival

15 juni 2023

Bekijk hier de festivalfoto's!

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam