VU-NT2 Research winnaar LOT-grotevragenprijs!

9 juni 2023
Essay over meertaligheid wint LOT-grotevragenprijs

Het essay “The Netherlands Urban Field Station: Taaldiversiteit inzetten voor gelijkere kansen” heeft de eerste prijs gewonnen in de prijsvraag van de Landelijke Onderzoeksschool Taalwetenschap (LOT). Hierin wordt onder meer gepleit voor het optimaal benutten van de meertaligheid van cursisten in het NT2-onderwijs. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 1.800 euro en ondersteuning bij het schrijven van een grote nationale onderzoeksaanvraag. Daarmee hopen de onderzoekers onder andere meertaligheid in het NT2-onderwijs en -onderzoek beter te kunnen verankeren.

In februari 2023 heeft de LOT in samenwerking met de Algemene Vereniging Taalwetenschap (AVT) een prijsvraag uitgeschreven voor de grote vragen die de taalwetenschap in de komende 10 jaar gaan bezighouden: Wat zijn de beste ideeën daarvoor? Deze prijsvraag was voor Eva van Lier, universitair hoofddocent taalwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), aanleiding om het initiatief te nemen voor een essay. Samen met andere onderzoekers, onder wie Nel de Jong en Camille Welie van VU-NT2 Research, heeft Eva een essay opgesteld over het inzetten van taaldiversiteit voor gelijkere kansen. Dit leidde tot “The Netherlands Urban Field Station: Taaldiversiteit inzetten voor gelijkere kansen” van Eva van Lier, Josje Verhagen en Katherine Walker (UvA), Ad Backus (Universiteit Tilburg), Nel de Jong en Camille Welie (VU), Rik van Gijn en Konrad Rybka (Universiteit Leiden) en Jantien Smit (Hogeschool Utrecht). In het essay wordt onder andere gepleit voor het optimaal benutten van de meertaligheid van cursisten in het NT2-onderwijs.

Lees hier het winnende essay over taaldiversiteit

Snelle navigatie VU-NT2

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Stuur een e-mail naar vu-nt2@vu.nl

of bel +31 (0)20 5986398 (ma-vr van 13.00 tot 15.00 uur)

Let op: VU-NT2 Office is gesloten tussen maandag 29 juli en vrijdag 9 augustus 2024, dat betekent dat er geen telefoons worden aangenomen, e-mails worden beantwoord of inschrijvingen worden verwerkt.