VU Hoofdgebouw gaat biodiversiteit aan Zuidas stimuleren

30 maart 2023
Het Hoofdgebouw van de VU ondergaat binnenkort een transformatie die bijdraagt aan het milieu en tegelijkertijd het uiterlijk ten goede komt. Om de biodiversiteit in het gebied te bevorderen wordt de buitenkant van het gebouw blauw geschilderd om meer bijen aan te trekken.

Update: i.v.m. 1 april is besloten het hoofdgebouw intact te laten in haar originele staat.

Maar wist je dat het VU Hoofdgebouw en het Nieuw Universiteitsgebouw groen-blauwe daken hebben? Deze staan zomers volop in bloei en trekt veel insecten en vogels aan. Om meer te weten te komen over wat we doen aan biodiversiteit, kijk op vu.nl/duurzaamheid

Dit besluit is genomen na een zorgvuldige afweging van de belangrijke rol die bijen spelen in het ecosysteem. Bijen zijn vitale bestuivers die helpen bij de productie van voedsel. Maar hun populatie is afgenomen door factoren als habitatverlies, klimaatverandering en het gebruik van pesticiden.

Door het gebouw blauw te schilderen, zullen naar verwachting meer bijen naar de Zuidas worden aangetrokken, wat niet alleen de VU Campus maar ook de omgeving ten goede zal komen. Het is wetenschappelijk bewezen dat de blauwe kleur aantrekkelijk is voor bijen, en gehoopt wordt dat dit zal helpen om de lokale bijenpopulatie te vergroten en zo de biodiversiteit te bevorderen.

Het project is een gezamenlijke inspanning van de VU Amsterdam en de Botanische Tuin Zuidas, die zich inzetten voor een duurzamere omgeving. Voor het schilderen van het gebouw worden milieuvriendelijke materialen gebruikt om de impact op het milieu te minimaliseren.

"We zijn enthousiast over dit project en het potentieel ervan om bij te dragen aan het milieu. Wij geloven dat kleine acties een groot verschil kunnen maken, en dit is een van de manieren waarop wij ons steentje kunnen bijdragen aan een duurzamere planeet," aldus bestuurslid Marcel Nollen.

Het schilderwerk gaat dit voorjaar van start en zal naar verwachting twee maanden in beslag nemen. VU Amsterdam moedigt leden van de gemeenschap aan om deel te nemen aan het project en meer te leren over het belang van bijen in het ecosysteem. Met dit initiatief wil VU Amsterdam andere organisaties en bedrijven inspireren om actie te ondernemen voor een duurzamere toekomst.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas