Toekenning voor onderzoek naar samenwerking bij circulair bouwen

19 januari 2023
Het functioneren van circulaire ontwerpteams is een van de grootste uitdagingen bij de overgang naar circulair bouwen. Om dit te onderzoeken heeft Hogeschool Windesheim heeft een toekenning ontvangen van RAAK-mkb. Alfons van Marrewijk van de afdeling Organisatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam is als lid van de expertgroep bij dit onderzoek betrokken.

In onderzoeksproject ‘Van lineaire ontwerpketens naar circulaire ontwerpteams’ staat het functioneren van teams die circulair willen bouwen centraal. Deze teams moeten leren omgaan met andere partners dan voorheen, met andere doelen en andere processen, terwijl het concept 'circulair bouwen' nog in ontwikkeling is. Het onderzoeksproject helpt bij het ontwikkelen van een netwerk van partijen in de regio Zwolle dat bijdraagt aan de transitie naar een circulaire economie.

‘’Wij participeren als kennispartner van Windesheim in het 2-jarige RAAK-mkb onderzoeksproject, gericht op het realiseren van circulaire bouwprojecten in de regio Zwolle. Dit onderzoek sluit goed aan op onze interdisciplinaire onderzoeksprogramma’s TranCiBo en CirCol", zegt Van Marrewijk.

Het onderzoeksteam van dit project bestaat uit associate lectoren en docent-onderzoekers van Hogeschool Windesheim. De expertgroep bestaat uit Alfons van Marrewijk (VU Amsterdam), Ruth Mourik (Duneworks) en Huigert de Hoop (Hogeschool Windesheim). Zij bewaken de kwaliteit van het onderzoek en spelen een belangrijke rol bij disseminatie en verdere verspreiding en toepassing van kennis in praktijk, onderzoek en onderwijs.

Het consortium ontvangt een financiering van 300 duizend euro. RAAK-mkb is een programma van Regieorgaan SIA, dat als doel heeft de kwaliteit en de impact van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen te bevorderen. Dit doen ze door onderzoek te financieren en de samenwerking tussen hogescholen, het bedrijfsleven en publieke instellingen te stimuleren.