Terugblik op Diversity Day 2023

4 oktober 2023
Op 3 oktober, Diversity Day, 2023 organiseerde het Diversity Office een keynote en paneldiscussie. Alles draaide om de vraag: waarom is een diversiteitsbeleid in het onderwijs belangrijk? De conclusie: met diversiteitsbeleid zorg je voor een onderwijsomgeving dat divers is, gelijke kansen biedt en inclusief is – en zo’n onderwijsomgeving verhoogt de kwaliteit van het onderwijs aan de VU.

Highlights van Diversity Day 2023

Het eerste wat je opvalt wanneer je Theaterzaal 5 binnenloopt, zijn de gedempte kleuren van de lampen: rood, blauw, groen, paars, geel. Het baadt de ruimte in een speelse en – toch! – rustige sfeer. De ruimte is tweedelig. Aan de ene kant: het podium met een groot scherm, vijf brede stoelen en twee lage tafels. Aan de andere kant: een tribune met genoeg plek voor ongeveer 100 mensen. De zaal begint al aardig vol te raken. De stemmen van het al aanwezige publiek, deels studenten en deels medewerkers, smelten samen tot een zoem.

Opening

Rond half twaalf ebt het geroezemoes weg: op het podium verschijnt Amu Shrestha, Diversity Officer Campus & Community, om Diversity Day te openen. Ze stelt zichzelf voor, laat je kennismaken met het Diversity Office en vertelt waar haar affiniteit met diversiteit en inclusie vandaan komt. Diversiteit speelt een hoofdrol in haar leven. Ze vertelt: ze komt uit Nepal en is als kind naar Nederland gekomen. Een aantal jaar heeft ze in Duitsland gewoond en ze is nu getrouwd met Italiaanse man. Kortom: diversiteit is een feit in het alledaagse leven.

Op het grote scherm verschijnt Jeroen Geurts, de rector van de VU, die vanuit de Pride Library beaamt wat Amu al aankaartte: de diversiteit in het alledaagse leven is overduidelijk aanwezig, ook op de VU en in Amsterdam. Hij roept je op om te genieten van de diversiteit om je heen en om de verschillen tussen mensen te verwelkomen. Want, zegt Jeroen, dat zorgt voor meer plezier in je leven en betere resultaten op het werk.

Keynote

Jeroens woorden worden aangevuld door prof. dr. Rashmi Kusurkar, professor aan het Amsterdam UMC. Zij zegt: de kwaliteit van het onderwijs neemt pas toe wanneer het onderwijs divers is, gelijke kansen biedt én inclusief is.

Het onderwijs is divers, legt ze uit, wanneer de samenstelling van een groep in het onderwijs – zoals een groep docenten of een groep studenten – bestaat uit mensen met uiteenlopende achtergronden. Het onderwijs biedt gelijke kansen, vertelt ze, wanneer iemands achtergrond of persoonlijke eigenschappen geen invloed heeft op de kansen die diegene in het onderwijs krijgt. Het onderwijs is inclusief, licht ze tot slot toe, wanneer mensen zich werkelijk een onderdeel voelen van de groep en wanneer zij betekenisvolle bijdrages kunnen leveren.

De basis van onderwijs dat divers is, gelijke kansen biedt én inclusief is, ligt in het bewustzijn van je privilege en je positionering. Rashmi vraagt je je ogen dicht te doen en in stilte bij jezelf na te gaan: wat is je privilege? Oftewel, op welke manier heb jij ongelijke toegang tot belangrijke middelen, zoals macht? En wat is je positionering? Oftewel, wat zijn jouw persoonlijke waarden en perspectieven en welke sociale identiteiten en ervaringen hebben hier een rol in gespeeld?

Rashmi geeft aan: wanneer je bewust bent van de manieren waarop je wél privileges hebt, geef je jezelf de kans om je in te leven in mensen die die privileges níet hebben. En daarmee creëer je ruimte voor diversiteit, gelijke kansen en inclusiviteit – en voor een verhoogde kwaliteit van het onderwijs aan de VU.

Panelgesprek

Danny Soekarnsingh, Diversity Officer Dekolonisatie, neemt het podium over. Als moderator nodigt hij de panelleden uit; de panelleden vertegenwoordigen de diversiteitsnetwerken Black and African Diaspora (BAAD), Neurodiverse Student Association (NDSA), VU Pride, WO&MEN@VU en Family of Academic Minds (FAM).

Samen buigen ze zich over vragen als hoe hun netwerken diversiteit en inclusie inzetten om zich te binden aan de VU. En: wat voor advies over diversiteit en inclusie hebben ze voor beleidsmakers aan de VU? Zijn er specifieke voorbeelden van beleid waar hun netwerk baat bij heeft? De netwerken zeggen vrijwel unaniem: de VU moet mensen van ondervertegenwoordigde groepen meer zichtbaar maken en bij beleidsprocessen betrekken.

Ook het publiek kwam met een aantal rake vragen. Vragen zoals: wat doen netwerken zelf om diversiteit en inclusie tussen groepen te stimuleren, zodat niet elk netwerk in hun eigen bubbel blijft? En: waarom zijn netwerken voor zulke specifieke doelgroepen nodig? Moedigt dat groepsvorming juist niet verder aan? Nee, zegt NDSA, want pas als je een veilige plek hebt waar je jezelf kan zijn, kan je op een zelfverzekerde manier de interactie aangaan met andere groepen.

Lunch

Na de formele afronding van Diversity Day beweeg je je naar het Atrium. Diversiteitsnetwerken staan bij hun stands klaar om na te praten; hun stands omringen een lange tafel waar de lunch klaarstaat. Hier zie je koffie, thee en smoothies; broodjes, wraps en soep; appels, bananen, sinaasappels en mandarijnen. De lunch start met een slingerende rij; daarna zoeken studenten en medewerkers met hun volle bord elkaar op. Ze praten na over de keynote, delen hun meningen over het panelgesprek en brainstormen nieuwe initiatieven.

Diversity Day 2024

Wil jij er volgend jaar ook (weer) bij zijn? Diversity Day is altijd op de eerste dinsdag van oktober. Dus: blokkeer nu alvast 1 oktober 2024 in je agenda, dan zien we je volgend jaar graag (weer) verschijnen. Heb je nu al suggesties voor de volgende Diversity Day? Deel dan je ideeën met het Diversity Office door te mailen naar divers@vu.nl.

Vragen of opmerkingen over diversiteit en inclusie op de VU?

Kom met ons in contact!

divers@vu.nl