Student van de VU Lerarenopleiding genomineerd voor ECHO Award

25 september 2023
De VU draagt studente Oumaima El Ghoulbzouri (Educatieve master Mens- en Maatschappijwetenschappen), voor de ECHO Award WO 2023 vanwege haar bijzondere bijdrage aan een inclusievere samenleving.

De VU draagt elk jaar studenten van verschillende faculteiten voor. Oumaima El Ghoulbzouri is een van de vier studenten die dit jaar zijn voorgelegd aan de jury van de ECHO Award. Oumaima draagt op een bijzondere manier bij aan het gemeenschapsgevoel en het vergroten van de inclusiviteit op de VU. Vorig jaar won Dina Bousbaa, student geneeskunde VU, de ECHO Award WO.

Uit de voordrachtsbrief
'Oumaima El Ghoulbzouri heeft een grote passie voor en kennis van onderwijsbeleid ontwikkeld tijdens haar bacheloropleiding Politicologie aan de Universiteit Leiden en masteropleiding Education Policies for Global Development aan de Autonome Universiteit van Barcelona en de Universiteit van Glasgow.

Tijdens haar studies zette ze zich op uiteenlopende manieren in voor de verbetering van het onderwijs. Ze deed dit op microniveau door projecten op basisscholen en middelbare scholen te organiseren, maar ook op macroniveau door onder andere bij te dragen aan de oprichting van de Moslim Studenten Associatie Nederland en via haar werkzaamheden als beleidsmedewerker en uiteindelijk bestuurder binnen de Landelijke Studentenvakbond.

De rode draad in alles wat ze onderneemt is de belangenbehartiging van leerlingen en studenten met een bi-culturele achtergrond in het onderwijs. Bewonderenswaardig is dat Oumaima graag eerst voor de klas wil staan voordat ze haar strijd op beleids- en systeem niveau voortzet. Ze volgt daarvoor nu op masterniveau de universitaire lerarenopleiding Mens- en Maatschappijwetenschappen bij de faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen aan de VU.'

In december wordt bekend gemaakt wie de winnaar is van de ECHO Award 2023.

UCLA Summercourse
Studenten die in aanmerking komen voor een ECHO Award zijn succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond die zich onderscheiden vanwege hun ondernemende instelling, organiserend vermogen, actieve maatschappelijke betrokkenheid en constructieve aanpak in uitdagingen gerelateerd aan uitsluiting. De winnaars worden beloond met een volledig verzorgde Summercourse aan de University of California, Los Angeles in de Verenigde Staten in 2024. Zij worden gekozen door een onafhankelijke jury onder voorzitterschap van mevrouw Kathleen Ferrier, voorzitter van de Nederlandse Unesco Commissie. In december wordt de winnaar bekend gemaakt.