Nieuwe expositie: Choose your partners (2023)

30 augustus 2023
Het produceren van kennis gebeurt altijd in samenwerking met anderen. Samenwerkingen vinden plaats tussen studenten en collega’s, maar ook met instellingen in binnen- én buitenland. De nieuwe tentoonstelling 'Choose your partners' vertelt enkele verhalen van internationale samenwerkingen aan de Vrije Universiteit Amsterdam, van 1880 tot nu.

In de tentoonstelling zijn allerlei objecten, archiefstukken en kaarten uit de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek te zien. Deze objecten vertellen het verhaal van de geschiedenis van internationalisering aan de VU. Oude brieven en relatiegeschenken laten zien hoe de oprichters van de VU in de beginperiode goed contact hadden met andere Calvinistische instellingen in de VS en Zuid-Afrika. Actieposters laten zien hoe de VU rond 1960 haar horizon verbreedde en zich actief inzette voor ontwikkelingshulp buiten de westerse wereld. Verschillende artikelen uit de Ad Valvas geven een inkijkje in de groeiende interesse voor wereldwijde problemen, maar ook de discussies die in recente jaren zijn ontstaan omtrent de internationalisering van het onderwijs aan de VU.

Daarnaast is speciale aandacht voor de bijzondere, maar ook complexe geschiedenis tussen de VU en Indonesiƫ en Zuid-Afrika. Het team Research Intelligence en Impact van de Universiteitsbibliotheek heeft een interactieve kaart ontworpen waarin de samenwerkingen tussen VU-wetenschappers en wetenschappers van andere instellingen van het jaar 2000 tot nu worden weergegeven.

Kom deze en nog veel meer verhalen ontdekken in de tentoonstelling in de Erfgoedvitrine voor de hoofdingang van de Universiteitsbibliotheek. De tentoonstelling loopt van 22 augustus tot 21 november.

Heb je een speciaal voorwerp, zoals een dagboek dat je hebt bijgehouden tijdens een uitwisseling, een specimen dat je hebt verzameld tijdens veldwerk in het buitenland of een sneeuwbol vol goede herinneringen aan een studiebezoek? Deel dan je persoonlijke internationale ervaringen met de VU-gemeenschap door twee weken lang je eigen bijzondere object te laten zien in de tentoonstelling!

Stuur een e-mail met een foto van je object en het achtergrondverhaal naar onze conservator Academisch Erfgoed Eline Bos (e.m.bos@vu.nl). Je verhaal draagt bij aan de boodschap dat internationalisering een continu proces is waarbij iedereen aan VU Amsterdam betrokken is.

Meer weten over de collectie Academisch Erfgoed?

Neem contact op met Eline Bos, Conservator Academisch Erfgoed

e.m.bos@vu.nl