Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Martinuscollege volgde incompany opleiding

Delen
9 juni 2023
“Een mooi traject om de bewustwording van lesgeven aan leerlingen met NT2-achtergrond te vergroten.”

Op het Martinuscollege in Grootebroek (vmbo, mavo, havo en vwo) hebben collega’s met verschillende functies samen een incompany opleiding ‘Lesgeven aan anderstalige leerlingen’ gevolgd. Waarom deze opleiding en wat heeft het de deelnemers opgeleverd? Daarover vertelt opdrachtgever én deelnemer Paula Jans.  

Paula is docent wiskunde en rekenen op het vmbo (onderbouw). Daarnaast is zij mentor met lesgevende taken Nederlands en sociale vaardigheid, remedial teacher en coördinator begeleiding NT2-leerlingen.

Hoe ben je bij VU-NT2 terecht gekomen?
Ik oriënteerde me op opleidingen voor een NT2-docent en al zoekend op internet zag ik bij VU-NT2 de korte opleiding ‘Lesgeven aan anderstalige leerlingen’. Die leek mij geschikt een breder draagvlak te creëren voor het begeleiden van anderstaligen op school.

Welke functie hebben de deelnemers?
Er namen dertien medewerkers deel, waarvan tien werkzaam zijn in de onderbouw van het vmbo. Naast mijzelf waren dat twee collega’s die als vrijwilliger één keer per week NT2-leerlingen individueel begeleiden op school; twee docenten Mens en maatschappij, vijf docenten Nederlands; twee onderwijsassistenten, waarvan een Oekraïense leerlingen begeleidt en tot slot een docent Spaans (havo/vwo) die ook Oekraïense leerlingen in de klas heeft.

Wat was het doel van de opleiding?
We wilden graag handvatten voor in de praktijk en onze basiskennis over NT2 vergroten. Bijvoorbeeld: hoe kunnen we leerlingen strategieën aanleren zodat zij doorlopend taal leren, wat kan ik voor mijn vak specifiek inzetten? En ervaringen uitwisselen over wat wel en niet goed werkt.

Wat heeft het voor jullie opgeleverd?
Alle deelnemers vonden het een waardevolle opleiding. Ze zijn zich nu meer bewust van problemen waar de NT2-leerling tegenaan kan lopen. Praktische handvatten waardoor de kwaliteit van ons werk is verbeterd zijn bijvoorbeeld: vaker beeld gebruiken bij aan te leren woorden, meer terugvragen aan de leerling, een tekst eerst zelf voorlezen en als je de leerling laat voorlezen, dan als eerste stap de betekenis van de woorden en tekst verduidelijken. En ook: moeilijke woorden laten onderstrepen en woorden in andere context laten terugkomen. Het klinkt heel logisch allemaal, maar we zijn er ons nu veel meer van bewust. We steken ook meer tijd in pre-teaching en de kracht van samenwerken is weer heel duidelijk geworden.

Een ander goed advies is het aanstellen van een buddy voor een leerling, dat kan enorm helpen. Dit is wel leerlingafhankelijk bij zowel NT2- als autochtone leerlingen en vraagt om begeleiding van een docent of begeleider. Ook is onze kennis van cultureel bepaalde waarden vergroot waardoor we daarmee meer rekening kunnen houden. En, zeker zo belangrijk: we hebben veel met elkaar gedeeld en geleerd van elkaars ervaringen!

Wat vind je van VU-NT2 als opleider?
Wij waren en zijn blij met VU-NT2 als opleider, mede door de enthousiaste en vakkundige inzet van Rachel Zuilhof en Nel de Jong. Het eerste (online) contact was al heel plezierig, we brachten daarbij alles in wat wij voor onze school belangrijk vonden. Daarna heeft VU-NT2 een voorstel op maat gemaakt. Alles verliep volgens afspraak en de bijeenkomsten pasten mooi in onze jaarplanning.

In hoeverre zou je VU-NT2 aanbevelen en waarom?
Ten eerste zou ik VU-NT2 aanbevelen omdat Rachel en Nel beiden zeer toegankelijke en goede docenten zijn met veel vakkennis. Ten tweede: er wordt een groot beroep gedaan op je eigen inbreng waardoor de opleiding ook iets van jou zelf wordt. Ik vond het een mooi traject om in korte tijd de bewustwording van lesgeven aan leerlingen met NT2-achtergrond te vergroten. En tenslotte: het programma is geschikt voor verschillende deelnemers zoals ook bij onze groep het geval was.

Heb je een tip voor toekomstige deelnemers?
Het helpt als je van tevoren per vakgroep inventariseert waar collega’s in de reguliere les tegenaan lopen bij het lesgeven aan NT2-leerlingen. Dit kun je dan inbrengen om de inhoud van de bijeenkomsten vast te stellen, zodat deze nog beter passen bij de onderwijsvraag die de deelnemers hebben. Het is heel waardevol om dit als school incompany te doen met betrokken collega’s.  

Snelle navigatie VU-NT2

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Stuur een e-mail naar vu-nt2@vu.nl

of bel +31 (0)20 5986398 (ma-vr van 13.00 tot 15.00 uur)

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam