Martin Luther King 1965: zij waren erbij

17 oktober 2023
Voorafgaand aan de Martin Luther King lezing op 9 oktober is er een bijzondere bijeenkomst van VU-alumni geweest. In 1965 waren zij als student getuige van de toekenning van Kings eredoctoraat en de speech die hij de volgende dag hield. Een reünie dus, na bijna zes decennia.

Tekst: Sem Barendse

In 1964 werd King onderscheiden met de Nobelprijs voor de Vrede en het jaar daarop ontving hij een eredoctoraat van de VU. Dit gebeurde in het Concertgebouw van Amsterdam, waar enkele studenten in de organisatie hielpen. Martin Luther King wilde zijn eredoctoraat in ontvangst nemen op één voorwaarde: hij wilde speechen. Dat gebeurde de dag na het eredoctoraat in een zaal vol studenten in Hotel Krasnapolsky.

Het gezelschap alumni was grotendeels de 80 al gepasseerd, wat het hele samenzijn extra interessant maakte. Bijzonder was de speech door Harcourt Klinefelter, de voormalige persvoorlichter van Martin Luther King. Harcourt liep in de laatste twee jaren van het leven van King mee voor zijn dood in 1968 en legde zijn toespraken vast. Hij liet een fragment zien waar Mahalia Jackson een speech van Martin Luther King over rechtvaardigheid en gelijkheid extra kracht bijzette door het lijflied van de burgerrechtenbeweging: Joshua fit the battle of Jericho. Daarnaast hield Neal Blaak, de zoon van alumnus Jaap Blaak †, een indrukwekkend verhaal over zijn vader die sterk geïnspireerd was door het gedachtegoed van King. Overtuigingen die ook onlosmakelijk met Neals leven zijn verbonden.

Het was een fantastische ervaring om deel uit te maken van deze heel bijzondere alumnibijeenkomst.

Deze bijeenkomst is mede mogelijk gemaakt door de VUvereniging in samenwerking met de Dienst Universitaire Relaties en Fondsenwerving en het Servant Leadership Centre van de VU.

'We have to go a long, long way'

Voorafgaand aan de Martin Luther King lezing op 9 oktober j.l. is er een bijeenkomst van VU-alumni geweest die in 1965 getuige waren van de toekenning van Kings eredoctoraat in het Concertgebouw en de speech die hij de volgende dag in Krasnapolsky hield.
Enkele alumni hebben hun impressie van die bijzondere dag in 1965 op video gedeeld.