Keuzegids 2024 Vrije Universiteit Amsterdam

30 november 2023
Zeven bachelorprogramma’s aan de Vrije Universiteit Amsterdam zijn dit jaar bekroond met het predicaat ‘Topopleiding’. Dat blijkt uit de Keuzegids Universiteiten van 2024 die donderdag 30 november is verschenen.

Het predicaat ‘Topopleiding’ duidt erop dat de betreffende opleidingen tot de top van het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs behoren. Dit jaar zijn dat aan de VU de bachelor programma’s Biologie, Aardwetenschappen, Geneeskunde, Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, Philosophy, Politics and Economics en Sociologie. Daarnaast krijgt de bacheloropleiding Liberal Arts and Sciences dat de VU samen met het Amsterdam University College aanbiedt, net als vorig jaar de hoogste beoordeling.

Techniek en Ontwerp
Een nieuwkomer in de lijst ‘Topopleidingen’ is de bachelor Creative Technology. Het onderwijsprogramma van de Universiteit Twente wordt pas sinds september van dit collegejaar aangeboden op de VU, maar heeft bij de Universiteit Twente het predicaat Topopleiding verdiend. De opleidingen worden gelijk aangeboden door beide universiteiten.

“Het is een prestatie waarop we trots kunnen zijn. Een waardering voor onze docenten die elke dag weer met grote toewijding en betrokkenheid voor de collegezaal staan.” Chief Education Officer aan de VU Jacqueline van Muijlwijk.

Als instelling staat Vrije Universiteit Amsterdam dit jaar op de vijfde plek met dezelfde instellingsscore als vorig jaar. Vooral op onderwerpen als aarde en milieu scoort de VU goed.

Onafhankelijk oordeel
Keuzegids Universiteiten is een onafhankelijke gids die jaarlijks de bacheloropleidingen en universiteiten beoordeelt. Het oordeel van de gids is grotendeels gebaseerd op de resultaten van de Nationale Studenten Enquête, waarbij aspecten zoals inhoudelijke kwaliteit, docenten, toetsing, voorbereiding op de loopbaan en sfeer worden gemeten.