Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Grote leesvaardigheidsverschillen door academische woordenschat

Delen
5 oktober 2023
Onderzoek wijst uit: Grote leesvaardigheidsverschillen tussen studenten met een kleine en grote academische woordenschat.

VU-NT2 Research voerde in opdracht van Cito een onderzoek uit naar het academisch lezen van eerstejaars hbo-studenten met een kleine en grote academische woordenschat. Uit het onderzoek blijken grote verschillen tussen deze groepen studenten als het gaat om tekstbegrip, leesstrategieën en leesmotivaties. 

De resultaten van dit onderzoek zijn net voor de zomervakantie verschenen in een artikel van Levende Talen Tijdschrift, en ook de website ScienceGuide besteedde er aandacht aan in een artikel: ‘Studiesucces eerstejaars hbo stijgt door toets woordenschat’.

Een paar opvallende resultaten: studenten met een lage academische woordenschat zagen vaak over het hoofd dat ze woorden niet kenden en pasten (op één student na) geen strategieën toe om tekstdelen aan elkaar te verbinden. Een mogelijke verklaring voor dit laatste resultaat is dat studenten met weinig woordenschat al hun aandacht richten op taalproblemen op woord- en zinsniveau en geen cognitieve capaciteit meer vrij hebben om zich te richten op algeheel tekstbegrip.

In de discussiesectie van het artikel bespreken de onderzoekers dat een academische woordenschattoets goed gebruikt kan worden om studenten in het vizier te krijgen die moeite hebben met het lezen van studieteksten. Ook beschrijven ze in het artikel hoe taalondersteuning aan deze groep studenten eruit zou kunnen zien.

Snelle navigatie VU-NT2

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Stuur een e-mail naar vu-nt2@vu.nl

of bel +31 (0)20 5986398 (ma-vr van 13.00 tot 15.00 uur)

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam