VU-NT2 Research voerde in opdracht van Cito een onderzoek uit naar het academisch lezen van eerstejaars hbo-studenten met een kleine en grote academische woordenschat. Uit het onderzoek blijken grote verschillen tussen deze groepen studenten als het gaat om tekstbegrip, leesstrategieën en leesmotivaties.
De resultaten van dit onderzoek zijn net voor de zomervakantie verschenen in een artikel van Levende Talen Tijdschrift, en ook de website ScienceGuide besteedde er aandacht aan in een artikel: ‘Studiesucces eerstejaars hbo stijgt door toets woordenschat’.
Een paar opvallende resultaten: studenten met een lage academische woordenschat zagen vaak over het hoofd dat ze woorden niet kenden en pasten (op één student na) geen strategieën toe om tekstdelen aan elkaar te verbinden. Een mogelijke verklaring voor dit laatste resultaat is dat studenten met weinig woordenschat al hun aandacht richten op taalproblemen op woord- en zinsniveau en geen cognitieve capaciteit meer vrij hebben om zich te richten op algeheel tekstbegrip.
In de discussiesectie van het artikel bespreken de onderzoekers dat een academische woordenschattoets goed gebruikt kan worden om studenten in het vizier te krijgen die moeite hebben met het lezen van studieteksten. Ook beschrijven ze in het artikel hoe taalondersteuning aan deze groep studenten eruit zou kunnen zien.