Frank Kupper kwartiermaker VU Wetenschapscommunicatie

21 april 2023
Frank Kupper van het Athena Instituut is kwartiermaker voor een verbindend initiatief voor wetenschapscommunicatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Het initiatief zal de dialoog versterken tussen wetenschap en samenleving, maar ook tussen disciplines en wetenschappers onderling.

Wetenschapscommunicatie aan de VU

Binnen het kader van het landelijke programma Erkennen & Waarderen en geïnspireerd door onderzoek van het Athena Instituut werkt de VU aan een vernieuwend initiatief om de dialoog te versterken tussen wetenschap en samenleving, én tussen academici onderling. Dit verbindende initiatief wordt geleid door kwartiermaker Frank Kupper, die samen met zijn onderzoeksteam en andere VU-collega's een strategisch plan ontwikkelt dat later dit jaar gepubliceerd zal worden. Hierin zullen zij de vorm en invulling van het initiatief verder uitwerken. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning van VU-onderzoekers op het gebied van wetenschapscommunicatie, de totstandbrenging van een interactieve dialoog en het vormgegeven van netwerken tussen de VU en maatschappelijke partners.

Bruggenbouwers in spagaat

Frank en zijn team publiceerden het onderzoeksrapport 'Bruggenbouwers in spagaat', waarin zij constateerden dat wetenschapscommunicatie nog lang geen volwaardige plaats heeft in het academische takenpakket. Hierdoor ontbreekt het onderzoekers aan de benodigde tijd, middelen en ondersteuning. Inspanningen op dit gebied leveren zij in hun vrije tijd en deze worden niet voldoende erkend en gewaardeerd door hun werkgever. Om hier verandering in te brengen biedt het rapport kernadviezen aan universiteiten om wetenschapscommunicatie volwaardig onderdeel te maken van het academische functies. Voor dit onderzoek ontving het team van Kupper een OSCAward van de Open Science Community Amsterdam.

Nationaal Expertisecentrum voor Wetenschap & Samenleving

Op nationaal niveau zal het VU-initiatief worden aangejaagd door het Expertisecentrum voor Wetenschap & Samenleving (NEWS), dat in de komende maanden zal worden opgericht. De kwartiermakers van dit centrum, Ionica Smeets en Alex Verkade, hebben vorige week hun adviezen aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het nationale centrum zal een verbindende, ondersteunende rol gaan spelen. Het zal echter geen communicatieprojecten ontwikkelen, financieren, onderzoeken of traininingen geven, want het is de bedoeling dat kennisinstellingen dat juist zelf gaan doen. Het actiegerichte VU-initiatief sluit daarmee naadloos aan op de visie van het nationale centrum.