ERC StG Grant Award voor natuurkundige Sven Askes

2 november 2023
De onderzoeker ontvangt de grant voor het project HEATPULSE. Askes wil met zijn onderzoek de traditionele aanpak van het gebruik van katalytische reactoren in de chemische industrie uitdagen. Deze reactoren worden gebruikt om essentiële bouwstenen voor onze samenleving te produceren, zoals grondstoffen voor plastic en kunstmest.

Sinds september 2023 is Sven Askes universitair docent aan de VU. Hij is aangenomen in het kader van de samenwerking tussen de VU en Universiteit Twente voor het bachelor programma Werktuigbouwkunde. Met zijn onderzoek kijkt Askes naar katalytische reactoren, die normaalgesproken werken bij een constante temperatuur. Hierdoor zijn ze minder goed regelbaar en minder efficiënt.

De onderzoeker wil dit veranderen door de temperatuur razendsnel te veranderen met behulp van korte lichtflitsen en hele kleine deeltjes, gemaakt van materialen die licht goed kunnen omzetten in warmte. Door het ritme van die lichtflitsen precies af te stemmen op de snelheid van chemische reacties, denkt hij dat hij de reacties beter kan beheersen en energie efficiënter kan maken.

ERC Starting Grant
De ERC gebruikt de Starting Grants om getalenteerde wetenschappers in de beginfase van hun carrière te ondersteunen bij het uitvoeren van baanbrekende projecten voor een periode van vijf jaar. Eerder dit jaar ontvingen ook andere wetenschappers de grant. Meer informatie is te vinden op de website van ERC.