Een inspirerende middag bij het FSW Onderwijsfestival “Assess to Impress”

5 juli 2023
Donderdag 29 juni kwamen FSW-collega's samen om door onze 'assessment comfortzone' te breken en inspiratie op te doen voor innovatieve ideeën over toetsing en beoordeling.

Na een inleiding over het thema door Sylvia Vink en Peter Kerkhof, was het tijd voor de keynote door de winnaars van de tweede prijs van de Hoger Onderwijspremie, van Leiden University College. David Ehrhardt introduceerde The Learning Mindset, een toolkit waarmee studenten hun reflectieproces in eigen hand kunnen nemen.

Na de introductie van The Learning Mindset door Ehrhardt, gaven Caroline Archambault en Daniela van den Brink voorbeelden en voordelen van deze methode vanuit hun eigen ervaring vanuit het perspectief van een docent en een student. Archambault legde uit dat docenten aan studenten vragen waar ze feedback op willen en feedback op maat geven. Ze gebruiken deze methode ook als het gaat om peerfeedback, waarbij de student bijvoorbeeld aan het begin van een presentatie feedback vraagt aan zijn medestudenten. Hierdoor zijn studenten minder nerveus en voelen ze zich onderdeel van een team. Studenten gaan ook actief om met hun feedback door de feedback te verwerken en erop te reflecteren.

De interessante presentatie leidde tot veel vragen van de FSW-collega's. Na deze centrale start van de middag was het tijd om in groepen uiteen te gaan voor de workshops en van elkaar te leren. Er waren workshops over het vervangen van de masterscriptie door een portfolio van opdrachten, over het gebruik van ChatGPT bij het beoordelen en alternatieve vormen van beoordelen.

Na de workshops was het tijd voor de FSW Onderwijsprijzen! Culturele Antropologie student Pia Beiermann won de StudenTalent Prijs, en Jasper Muis van de afdeling Sociologie won de DocenTalent Prijs. Meer over deze winnaars kun je lezen in dit artikel.