Doe mee aan de onderwijsinnovatie prijs t.w.v. 10.000 euro

21 november 2023
Vind jij als student, docent of begeleider dat het onderwijs in de bachelor of master geneeskunde of de master Personalized Medicine of Oncology beter kan? En heb je een idee voor verbetering van het onderwijs in bv. een cursus, leerlijn of stage? Schrijf je dan voor 15 februari in voor de onderwijs innovatieprijs van de Faculteit der Geneeskunde VU en maak kans op 10.000 Euro om jullie idee te realiseren.

Het gaat om verbetering van bestaand onderwijs of nieuw onderwijs, dat zowel klein bv. een enkele les, als groot mag zijn, meer overstijgend of langer durend. Het product leidt tot een daadwerkelijke verbetering van het directe onderwijs binnen het curriculum. Lees verder voor meer info en de voorwaarden.

Waarom

De VU heeft de ambitie om studenten als partner in innovatie en onderwijs te betrekken. Verschillende initiatieven binnen de VU hebben al tot mooie resultaten geleid (Rebuilding Education, De magie van onderwijs | Erkennen en Waarderen | Dies Natalis 2022 - YouTube ). Ook het Centre for Teaching and Learning (CTL) van de VU organiseert activiteiten om samenwerking tussen docent en student te faciliteren in ontwerpen van onderwijs en kaders te scheppen (Betrekken van studenten bij onderwijsinnovaties: een good practice | SURF Communities). Binnen de Faculteit der Geneeskunde VU is vanuit de kwaliteitsgelden 2024 een Innovatiebudget beschikbaar. Daarmee kan een boost worden gegeven aan ideeën om deze een stap verder te brengen tot verbetering van bestaand onderwijs of ontwikkeling van nieuw onderwijs.

Hoe

• Absolute voorwaarde voor deelname is dat het innovatievoorstel wordt ingediend door een docent EN student(en) samen. Dit kan worden geïnitieerd vanuit een docent of vanuit student(en).
  • Docenten cg. begeleiders (van coassistenten) en studenten zijn verbonden aan één van de opleidingen binnen de faculteit Geneeskunde.
  • Per project wordt 10.000 euro ter beschikking gesteld, waarmee gedurende minimaal 6 maanden ontwikkeling kan worden bekostigd en waarmee ook de implementatie in studiejaar 2024-2025 plaatsvindt.

De vernieuwing is te realiseren in 6 maanden tijd, zodat implementatie van het herziene of vernieuwde onderwijs met ingang van het nieuwe studiejaar 2024 plaats kan vinden. Het ontwikkeltraject mag langer duren als het onderwijs later in het studiejaar geprogrammeerd staat. Het budget is bedoeld voor 1-malige ontwikkelkosten en mag uitgegeven worden aan personeel (taken uitgevoerd door docent en student) en materiaal. Een opgave waarvoor het budget gebruikt gaat worden moet aan het voorstel zijn toegevoegd. De eigenaren van het project (docent en student) informeren de financier schriftelijk of indien gewenst persoonlijk, eind april 2024 over de voortgang van de ontwikkeling en in november 2024 wordt verantwoording afgelegd voor besteding van het budget.

De Jury

Beoordeling vindt plaats door een jury van 7 personen, waaronder de opleidingsdirecteuren van de bachelor en master Geneeskunde, een onderwijskundige en 2 studenten.

Aanmelden & Deadline

Inzending van de voorstellen kan uiterlijk op 15 februari 2024, door het voorstel te sturen naar: Pauline Arnold. Hiervoor wordt het format gebruikt dat te vinden is via deze link: Inzendingen waarbij geen gebruik is gemaakt van het format worden niet gelezen door de jury.

Uiterlijk op 1 maart 2024 horen de deelnemers de uitslag, waarbij elke inzending een reactie krijgt op het ingediende voorstel.

Download hier het aanmeldformulier

Vragen?

Mail naar Pauline Arnold, projectleider Onderwijsinnovatie prijs Faculteit der Geneeskunde VU.