Diwali, het lichtjesfeest, vieren met de VU-gemeenschap

15 december 2023
Het Diversity Office en de International Office hebben in samenwerking met studentenbesturen van het programma ‘Bridging’ op 29 november een Diwali-evenement georganiseerd. Enthousiaste studentbestuurders van FAM, SRVU, VU Enactus en Indian Student Association sloegen de handen ineen om een zeer geslaagd evenement neer te zetten voor de VU-gemeenschap. Meer dan 100 studenten en medewerkers woonden de avond bij met kleurrijke diya's (kleine lichtjes), rangoli, goudsbloemdecoratie, traditioneel eten en zoetigheden, het aanbrengen van mehndi en veel goede muziek.

Reyka Lycklama à Nijeholt, programmamanager & coördinator VU India, benadrukte het belang van internationalisering en informeerde de aanwezigen over het VU India (Science) Network en de samenwerking met India.

Amu Shrestha, Diversity Officer Campus & Community, benadrukte het belang van het vieren van de diverse gemeenschap aan de VU en het vieren van Diwali, dat in vele landen in de wereld wordt gevierd, hier aan de universiteit. Ze gaf ook inzicht in haar persoonlijke leven door te laten zien hoe ze Diwali bij haar thuis in Nederland had gevierd en hoe Diwali wordt gevierd in Nepal, het land waar ze de eerste 10 jaar van haar leven heeft gewoond.

De avond werd afgesloten met Indiase muziek en dans en iedereen kon een diya aansteken en mee naar huis nemen als herinnering. Het evenement vierde de culturele diversiteit aan de VU, bevorderde intercultureel begrip en versterkte bovendien het gemeenschapsgevoel onder de studenten en medewerkers.

Wat is Bridging?

Bridging moedigt diverse studentenorganisaties van de VU aan om meerdere keren per jaar bij elkaar te komen en gezamenlijk activiteiten te organiseren voor hun achterban. Het doel van dit programma is om dialoog, begrip en kennis tussen verschillende studenten op de VU te stimuleren. Dit draagt bij aan student engagement, verbondenheid en saamhorigheid tussen diverse groepen studenten, welke bijdraagt aan studentenwelzijn. De activiteiten worden georganiseerd voor studenten, door studenten.

Wil je meer weten over events voor een diverse en inclusieve VU-community?

Neem dan contact met ons op

divers@vu.nl

Contactpersoon