Dit is wat je moet weten over passwordmanagers

19 juli 2023
7 vragen over wachtwoordwoordmanagers, gesteld aan Stefano Zanero, universitair hoofddocent aan de Politecnico di Milano universiteit.

Wat is een wachtwoordmanager precies?

Een wachtwoordmanager is een veilige tool voor het opslaan van al je inloggegevens en wachtwoorden. Moderne wachtwoordmanagers kunnen automatisch inlogvelden invullen, wachtwoorden up-to-date houden, veilige wachtwoorden genereren en synchroniseren tussen apparaten.

Welke soorten wachtwoordmanagers zijn er?

Er zijn online wachtwoordmanagers (gegevens opslaan in de cloud) en offline wachtwoordmanagers (gegevens op het apparaat opslaan). Tegenwoordig zijn online managers, zoals 1password en LastPass erg populair

Wat zijn de voor- en nadelen van een wachtwoordmanager?

Het voordeel is dat online wachtwoordmanagers wachtwoorden kunnen synchroniseren tussen de verschillende apparaten van dezelfde gebruiker. Het nadeel is dat het heel belangrijk is om op een veilige manier één enkel wachtwoord te kiezen en te onthouden: het wachtwoord dat je gebruikt om toegang te krijgen tot het account van deze wachtwoordmanager.

Zijn wachtwoordmanagers veilig?

Het grootste risico voor gebruikers vandaag de dag is het hergebruik van wachtwoorden: het gebruiken van dezelfde of vergelijkbare wachtwoorden voor verschillende websites. Aangezien de gemiddelde gebruiker honderden accounts heeft, is het onmogelijk om verschillende wachtwoorden te kiezen zonder de ondersteuning van een tool. Wachtwoordmanagers zijn dus een noodzaak en het gebruik van een wachtwoordmanager verbetert de veiligheid altijd. De meeste wachtwoordmanagers gebruiken de credentials/gegevens van de gebruiker als encryptiesleutel. Dus in het geval dat een wachtwoordmanager wordt gehackt, zouden de gegevens van de gebruiker niet in gevaar moeten zijn.

Waarop moet je letten bij het gebruik van een wachtwoordmanager?

Laat de wachtwoordmanager eerst willekeurig wachtwoorden genereren: als je je sommige wachtwoorden nog kunt herinneren zonder ze te gebruiken, doe je het niet goed! Verder kunnen veel wachtwoordmanagers je huidige wachtwoorden uit bijvoorbeeld browsers importeren. Dit is handig, maar vergeet niet dat je je beveiliging pas verbetert wanneer je die wachtwoorden verandert in nieuwe, gerandomiseerde, sterke wachtwoorden die door de wachtwoordmanager worden gegenereerd.

Wat als ik mijn hoofdwachtwoord ben vergeten?

Als de wachtwoordmanager op de juiste manier gebruikmaakt van sterke versleuteling, is je hoofdwachtwoord de enige manier om je wachtwoorden te achterhalen. Dit betekent ook, dat als je je masterwachtwoord vergeet, al het andere weg is. Maar de kans dat je je masterwachtwoord vergeet is vrij klein: je moet deze regelmatig intypen om de passwordmanager te ontgrendelen.

Welke extra veiligheidsmaatregelen kan je nog meer nemen?

Multi-factorauthenticatie is altijd goed. Vooral als dat gebeurt met beveiligingssleutels of authenticator-apps - die veiliger zijn dan sms-codes. Ook alle andere elementaire veiligheidsmaatregelen, zoals het updaten van je systemen en het beschermen tegen malware, helpen om je accounts en gegevens veilig te houden.