De VU en de UvA werken samen aan innovatief AI-initiatief voor het onderwijs

22 november 2023
Artificial Intelligence (AI) verandert het onderwijslandschap snel en ingrijpend. Daarom hebben de VU en de UvA de handen ineen geslagen voor het ontwikkelen van de AI Maturity in Education Scan (AIMES). Dit toonaangevende project heeft als doel om het begrip van artificiële intelligentie (AI Literacy) onder docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders te vergroten.

Een beter begrip van AI in vijf minuten
Met AIMES willen de VU en de UvA het inzicht in AI in het onderwijs vergroten, zodat onderwijsprofessionals het potentieel hiervan beter kunnen begrijpen en benutten. De scan zal bestaan uit drie korte, rolspecifieke vragenlijsten die men elk in slechts vijf minuten kan invullen. Aan de hand van de resultaten ontvangt de deelnemer direct het AI-maturiteitsniveau waarop deze zich bevindt, inclusief passende, direct bruikbare inzichten om het begrip van AI in de eigen onderwijscontext te vergroten. AIMES zal gevalideerd zijn én afgestemd op de belangrijkste EU-eisen voor betrouwbare AI en waar mogelijk op de EU AI ACT.

Beschikbaar voor gebruik in Q3 2024
De volledige AIMES roadmap omvat expertbeoordelingen, pilotprogramma's en validatieprocessen, zodat de scan (naar verwachting) in de tweede helft van 2024 als een Open Educational Resource beschikbaar kan worden gesteld en daarmee wereldwijd toegankelijk wordt voor het hoger onderwijs.

Doe mee aan het AIMES initiatief: uitnodiging voor experts
Ben je betrokken bij (senior) docentenopleidingen of onderwijskundig leiderschap, en wil je graag bijdragen aan de ontwikkeling van AIMES? Of wil je op de hoogte blijven van het AIMES-project en de beschikbaarheid van de tool voor jou en/of je collega's? Vul dan dit AIMES interesseformulier in! Hierop kun je aangeven of je deel wil nemen aan het panel (dit wordt eind januari 2024 ingericht), en of je per e-mail op de hoogte gehouden wilt worden over AIMES en beschikbaarheid van de scan.

Lees meer over AIMES
Meer weten over dit project? Ga hier naar de webpagina van AIMES.

Contact en meer informatie

Wil je meer weten over dit project en/of AI in het onderwijs?

Neem contact op met Luuk Terbeek via l.terbeek@vu.nl.

• Luuk Terbeek
  • Onderwijsadviseur AI in het onderwijs aan de Vrije Universiteit bij het CTL en projectleider AI in onderwijs aan de UvA bij het TCL centraal.
  • l.terbeek@vu.nl
Luuk Terbeek